''De Europese Unie moet meer zijn dan een handelsgemeenschap waar vrije concurrentie en zoveel mogelijk winst onbeperkte prioriteit hebben'', staat er te lezen in een brief die door meerdere landen aan de Europese transportcommissaris Violeta Bulc is voorgelegd. De brief is ondertekend door Duitsland, Frankrijk, België, Denemarken, Italië, Luxemburg, Oostenrijk en Noorwegen. Zij stellen dat Europese regels worden misbruikt om nationale handel van afzonderlijke lidstaten te bevoordelen. Nederland heeft niet meegetekend.
''Vanwege toenemend misbruik wordt de noodzaak urgenter, om omvangrijke maatregelen te nemen'', aldus de betrokken ministers, die hun brief vergezeld doen gaan van een duidelijke wensenlijst. In de eerste plaats en verbod op het doorbrengen van de verplichte weekendrust van 45 uur in de cabine. Als BIGtruck benadrukken we, dat die regel er al lang is, maar dat daar lang niet overal op gehandhaafd wordt. Volgens de ministers is dit niet alleen ontoelaatbare leefomstandigheid, maar ook onbetaalde arbeid, omdat de chauffeur op de parking zijn voertuig en lading continu bewaakt. De ministers eisen verder betere handhaving van cabotagevoorschriften.
''Alvorens we de Europese binnenmarkt verder liberaliseren, is het noodzakelijk om met elkaar regels en voorschriften te formuleren die leiden tot Europese acceptabele sociale omstandigheden. ''Een Europa dus dat zijn inwoners beschermt tegen sociale wantoestanden.'' De ministers verwachten dat Brussel brievenbusfirma's aanpakt. In een reactie zegt de BGL, de Duitse variant van TLN, dat ze blij is met een minister die de problemen onder ogen ziet.
Het Europese Parlement zegt dat de detacheringsrichtlijn ook op het wegvervoer van toepassing moet worden. Daartegen verzetten zich tien Oost Europese landen. Tegen de voorstellen uit de brief verzetten zich vooral Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije. Zij willen meer opening van de markt en spreken met geen woord over sociale omstandigheden van hun inwoners en kiezers.