Volgens de BAG, de Duitse inspectie, is het goederenvervoer over de weg nog nooit zo omvangrijk geweest in Duitsland en is het ook nog eens flink gegroeid. Maar Duitse bedrijven profiteren niet van de groei. Hun aandeel in eigen land loopt terug, terwijl Oost Europeanen het werk in steeds hoger tempo overnemen.
Wanneer je de maut-statistiek bekijkt, en dat doen we nu alle vijf jaren dat BIGtruck bestaat, zie je dat het marktaandeel van bedrijven uit Polen, Roemenië en Bulgarije steeds maar groeit. Maar dit jaar laat heel andere cijfers zien en een andere volgorde qua landen. Het zijn de Litouwers die het snelst groeien. We krijgen de indruk dat de Girteka's van deze wereld meer profiteren dan de Waberer's, die Duitsland als voornaamste werkgebied hebben. We denken dat dit nog steeds zo is.
Volgens de Maut-statistiek van de BAG groeide het aandeel van Litouwse bedrijven met maar liefst 21,1 procent, de Roemen groeiden met 14,1 procent en Polen nog eens met 12,5 procent. De landen die dan weer volgen zijn Slovenië en Bulgarije. We zien hier de Hongaren nog steeds niet bij. Het Nederlandse aandeel schommelt rond de zes à acht procent. Dat is dus redelijk stabiel en groeit in de verste verte niet zo hard als genoemde Oost Europese landen.
Een voordeel hiervan voor de Duitsers is dat er steeds meer buitenlandse tol wordt betaald voor het gebruik van de Duitse wegen. Voor het eerst rekenden buitenlandse bedrijven meer dan twee miljard euro tol af in Duitsland. Het marktaandeel van buitenlandse transportbedrijven actief op Duitse wegen wordt ingeschat op 42,6 procent. In 2016 was dat nog 41 procent. Duitse bedrijven houden zich in steeds mindere mate met transport bezig. Wat hierbij meespeelt is een groot chauffeurstekort in Duitsland en een zeer geringe instroom van jonge chauffeurs. Er moeten er nog veel met pensioen de komende jaren.
Intussen neemt Girteka uit Litouwen zijn 10.000e chauffeur aan en zegt het bedrijf er in 2021 20.000 in dienst te zullen hebben.