In een nieuwe richtlijn stelde de Europese Unie dat langere vrachtwagencombinaties toegestaan worden in Europa. De regels moeten nog worden goedgekeurd. Sowieso mag elk land voor zichzelf besluiten wat de regels worden. In Oostenrijk staan ze in ieder geval niet open voor de zogeheten ‘gigaliners’, zo blijkt uit onderzoek.
Stemmingmakerij
Maar liefst 65% van de Oostenrijkse burgers wil geen langere of zwaardere vrachtwagens, zo blijkt uit onderzoek van Harris Interactive. Of dat heel representatief is, is niet duidelijk, want slechts 980 mensen werden ondervraagt. Ook de intonatie van het onderzoek is verdacht, want alles is wel heel negatief ingestoken. Het onderzoek lijkt vooral bedoeld als stemmingmakerij.
Zo zou 70% vrezen voor een negatieve impact op het klimaat en meer files. Dat is natuurlijk onzin, want langere vrachtwagens besparen juist Co2-uitstoot. Eén vrachtwagen neemt immers meer lading mee. Het aantal vrachtwagens zou juist afnemen. Waar Oostenrijkers echter bang voor zijn, is dat het transport door de gigaliners goedkoper wordt, waardoor er meer vrachtwagens komen. Dat klinkt eerder als argument tegen frauduleuze Oost-Europese transporteurs, niet tegen langere vrachtwagens. Van dat eerste hoor je dan natuurlijk niks.
Uiteraard draait de hele discussie over de positie van het spoor. Oostenrijk, net als Duitsland, wil zoveel mogelijk lading via treinen vervoeren. De lobby van de spoorwegbedrijven is sterk. Elke maatregel die ten gunste van het wegtransport is, moet daarom direct van tafel. Zelfs als het klimaat er uiteindelijk bij gediend is.
Foto: Brennerpas / Wikimedia Commons / Vladimir Menkov