04-04-2023 | Door Iep van der Meer
Het transportbedrijf werd opgericht in 1982 door Eelco De Jong. We spreken Eelco tijdens de feestelijkheden in de fraaie kantine van het nieuwe pand. ,,Toen ik begon in 1982 kon ik een F88 veewagen en een kleine Iveco overnemen van A. Wiersma in Parrega. Ik zag dat helemaal zitten maar ik kon dat niet alleen. Ik had verkering met Marjan, en ik ben eerst naar haar toe gereden om te vragen of zij het zag zitten, en dat deed ze. We zijn toen samen het avontuur aangegaan, en dat groeide in 41 jaar tot uit tot waar we nu zijn’’. Het transportbedrijf groeide gestaag met meerdere overnames van veerijders in de omgeving. Zo werd van de firma Amsterdam uit Hindeloopen ook de afdeling veevervoer overgenomen, inclusief een Volvo FL6 en een F7.
FL 10 gerestaureerd
In 1996 werd de eerste nieuwe truck aangeschaft, een Volvo FL10 bakwagen met slaapcabine. De truck werd voorzien van een afzetsysteem met een zelfgemaakte veebak en een platte bak voor het vervoer van stro en dergelijke. De Jong handelt namelijk ook in stro, maar ook in export aardappels, kuil en balen zaagsel. Het grappige is dat een zelfde oude Volvo onlangs terug werd gekocht, waarna hij helemaal gerestaureerd werd. Tijdens de opening staat een oude FL10 trots voor de deur te glimmen. Dit was ooit de tweede nieuwe truck die het bedrijf kocht. Overigens is die truck niet alleen voor de show aangekocht. Het is de bedoeling dat de oude Volvo gewoon wordt ingezet voor het transport van de fourage producten van De Jong. Om die reden is hij ook geschikt gemaakt voor een Kooi- Aap.
Eelco en Marjan trouwden, en kregen twee zoons. Hille en Bouke-Jan. Eelco: ,,Bouke-Jan wilde ook meteen mee in de zaak maar Hille had andere plannen. Hij wilde in militaire dienst, maar toen ik een ongeval kreeg kwam hij naar huis om te helpen’’. Hij is nooit meer weggegaan, en in 2012 traden de beide broers toe in de VOF. Sinds 2021 namen ze het bedrijf compleet over en sinds dien is het een BV. Sindsdien rijden de broers ook nog, maar zonder vaste auto. Bouke-Jan: ,,Wij vallen in waar dat nodig is en daarnaast doe ik de planning. Hille doet veel voor ons speciaal transport. Werk bekijken, ontheffingen regelen en dat soort dingen.\
Autolaadkranen
Het bedrijf groeide gestaag maar de grote groei kwam voort uit een gok die Eelco ooit nam. ,,Ik kocht een nieuwe Draco trailer met een afneembare kraan er op, en een Volvo FM als trekker. Ik had daar geen werk voor maar ik zag er wel wat in. Tijdens de Bedrijven Contact dagen kwam ik in contact met Syperda Verhuur. Die had wel werk voor zo’n auto, en voor dat bedrijf rijden we nog steeds. Daarnaast kwam er steeds meer kraanwerk bij, onder meer met melktanks en zelfs ritten naar het buitenland voor de PAX.
Eind 1982 werd het veevervoer afgestoten en groeide De Jong Transport door met vooral autolaadkranen, diepladers en semi- diepladers. Het bedrijf werkt vooral voor de bouwsector, maar ook voor de energie sector. Het bedrijf groeide uit naar een vloot van inmiddels 15 trekkende eenheden, waarvan 7 met een zware autolaadkraan. Daarnaast is er de zelfstandige afdeling Mini Hijsen met een kleine crawler kraan en is het bedrijf nog steeds actief in de handel in stro, kuil en zaagsel.
In de nieuwbouw is een ruime werkplaats ondergebracht, een ruime wasplaats en kantoren met een ruime kantine. Afgelopen zaterdag was de werkplaats het toneel van de opening festiviteiten in Workum.