In de truckwereld is ophef ontstaan over een publicatie van een milieu-organisatie die constateert dat LNG trucks nauwelijks schoner zijn dan diesels. Alleen op het gebied van CO2 reductie, scoort de LNG truck beter dan op het gebied van stikstof en fijnstof emissie volgens een rapport. Maar klopt dit verhaal wel?
T&E baseert zich op een rapport dat is opgesteld door TNO in opdracht van de Nederlandse overheid. Duidelijk is dat er is getest met trucks van de drie merken die nu LNG trucks kunnen leveren, Iveco, Scania en Volvo. Met name de stikstofuitstoot van LNG-trucks ligt volgens het rapport in de praktijk veel hoger dan op papier staat. Het zou gaan om een uitstoot die twee tot vijf keer zo hoog ligt. De stikstofuitstoot in ons land ligt op dit moment onder een vergrootglas nu is gebleken dat de uitstoot van stikstof in zijn algemeenheid, tot het stil leggen van tal van bouwprojecten leidt.
Bij monde van het nationaal Platform LNG heeft de branche een reactie geformuleerd. Dat komt erop neer dat oudere LNG trucks werden gebruikt in het vergelijk. " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal op onze milieusite.
Onderbelicht blijft in elk geval dat LNG een transitiebrandstof is naar Bio-LNG. Dit wordt gewonnen uit diverse afvalstromen. Op die manier wordt onze economie weer wat meer circulair: afval dat afval zou blijven, wordt opgewerkt tot een brandstof en zal dan toch nog van nut kunnen zijn. Het komende half jaar is de verwachting dat het eerste Bio-LNG beschikbaar komt voor het wegvervoer.