OTT Liquid Solutions uit Alblasserdam is al ruim dertig jaar actief in tanktransport. De vloot is in de loop der jaren gegroeid naar 75 trekkende eenheden, waarvan inmiddels 54 Volvo-trucks. “De laatste jaren is het aandeel Volvo-trucks in ons wagenpark steeds groter geworden”, zegt Arie den Ouden, fleetmanager en mede-eigenaar. “Het is een hele goede truck voor ons type werk. Chauffeurs vinden het prettige trucks om mee te rijden, ze zijn comfortabel en alles zit erop en eraan qua veiligheid.”
Nieuw systeem voor dodehoekdetectie
Een van de nieuwe Volvo-trucks is af fabriek voorzien van een dodehoekcamera inclusief een nieuw systeem voor dodehoekdetectie: Lane Change Support met botswaarschuwing (Side Collision Avoidance Support). Dit systeem detecteert kwetsbare weggebruikers in de dode hoek. Wanneer iemand zich in de dode hoek bevindt, informeert het systeem de chauffeur via een rood licht op de zijspiegel. Als de chauffeur zijn richtingaanwijzer aanzet om bijvoorbeeld van rijstrook te wisselen, begint het rode licht te knipperen en klinkt er een waarschuwingssignaal vanaf de zijkant waar een aanrijding dreigt. “Veiligheid gaat bij ons voor alles en daarom kiezen wij standaard voor alle beschikbare veiligheidssystemen”, zegt Den Ouden. “Met het nieuwe systeem worden chauffeurs nog beter geholpen om fietsers, scooters en brommers op te merken.”
Maximale payload
Bij de configuratie besteedt Den Ouden veel aandacht aan een zo’n laag mogelijk eigengewicht. “In het tanktransport telt elke kilo. Met Volvo Group Truck Center kunnen we uitstekend sparren over hoe we het gewicht nog verder kunnen verlagen. Bij het specificeren van deze trucks hebben we gekozen voor een kleinere bandenmaat, waardoor een lichtere achteras mogelijk was. Dat bespaart weer zo’n tweehonderd kilo.”
Turbo Compound-motor
De Volvo FH I-Save-trekkers zijn voorzien van de zuinige Turbo Compound-motor. “Volvo Trucks blijft ook daarin doorontwikkelen en dat zien we terug in de verbruikscijfers die steeds gunstiger worden. De nieuwste generatie Turbo Compound-motor is zuinig en toch zeer krachtig, wat door chauffeurs wordt gewaardeerd. Naast veiligheid is ook het (rij)comfort voor de chauffeur namelijk een belangrijk speerpunt. Chauffeurs zijn vaak een week of langer onderweg. In hun trucks hebben ze alles wat ze nodig hebben voor een comfortabel verblijf onderweg, inclusief koelkast, magnetron en omvormer.”