Nieuws
29-06-2020 | Door Iep van der Meer

Moderne cabines hebben vaak een deel van het bed wat omhoog kan. Je kunt dan heel relaxed even wat lezen, tv kijken of met je tablet of laptop aan de slag. Het rare is echter dat alle truckfabrikanten dat aan de verkeerde kant van de cabine inbouwen.

Eigenlijk levert tegenwoordig iedere truckbouwer wel een onderbed met zo'n verstelbaar gedeelte, maar ze monteren dat steevast allemaal aan de rechterkant van de cabine. Dat is heel merkwaardig, want als ze echt zoveel onderzoek zouden doen naar wat chauffeurs graag willen als ze zeggen, dan hadden ze kunnen weten dat niemand daar met zijn hoofd ligt. 

Chauffeurs zijn altijd geneigd met het hoofd achter de bestuurders zitplaats te leggen. Dat komt voor een deel omdat je dan met een dubbele bemanning het veiligste ligt. Bij een aanrijding zal de chauffeur namelijk altijd in een laatste reflex zijn eigen kant wegrijden van de crash. Je ligt daar dan dus veiliger. Het heeft echter nog een reden waarom chauffeurs links liggen met hun hoofd. Vrijwel alle wegen lopen namelijk iets af naar rechts vanwege het weg laten stromen van regenwater. Dat betekent dat je truck op de meeste parkeerplaatsen aan de rechter kant meestal wat lager staat dan links. Als je dan niet met een rood aangelopen hoofd wakker wilt worden dan slaap je dus met je hoofd aan de hoge kant. 

Overigens is Mercedes-Benz het enige merk waarbij het verstelbare deel wel links is gemonteerd. Bovendien is er een waterpasje aangebracht op de bedrand. Dat is een hele simpele manier om te zien naar welke kant de cabine overhelt. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
02-08-2016
CabtestMira15.jpg

BIGtruck Cabinetest met alle Topmodellen

De grote BIGtruck cabinetest met alle topmodellen is nog steeds uiterst actueel! Check dit verhaal met alle zeven…
Nieuws
08-01-2016
SilverGriffin.jpg

'Scania verkocht in 2015 meer dan 2.000 trucks'

In 2015 werden er 28% meer trucks verkocht dan in 2014. Daardoor kwam de markt boven zestien ton uit op…
Nieuws
18-10-2019
Acea-trucklineup.jpg

Truckkartel: Claim van vier miljard in voorbereiding

Volgens radiozender BNR kunnen vrachtwagenbouwers een claim van vier miljard euro vanuit Nederland…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.