P&O Ferries wentelt verlies af op personeel

Nieuws
18-03-2022 | Door Tim de Jong

Het massa-ontslag van 800 man dat P&O Ferries als een donderslag bij heldere hemel aankondigde, blijkt een onvervalst staaltje neoliberaal powerplay zoals we dat vaker hebben gezien. In één keer iedereen ontslaan, zorgen voor een verrassingseffect en de spotgoedkope buitenlandse arbeidskrachten die van verre komen (Colombia!) staan al op de kade.  

Het personeel van de Pride of Hull kon niet weten wat het gisteren overkwam. Vlak voordat ze met het schip zouden vertrekken, kregen ze te horen dat ze waren ontslagen en of ze maar even plaats wilden maken voor de goedkope arbeidskrachten die per bus werden aangevoerd. Vakbonden raadden hun leden aan om niet van boord te gaan en de kapitein van het schip weigerde de loopplank uit te leggen zodat de bemanning van of aan boord kon gaan. 

Natuurlijk is de coronacrisis een killer geweest voor veerdiensten en bijvoorbeeld busbedrijven. Daardoor verloor dit bedrijf flink veel geld, maar naar wij vermoeden heeft De Britse regering miljoenen aan steun betaald. Brexit heeft vast ook een rol gespeeld bij deze keiharde maatregel. Daardoor nam de export vanuit het Verenigd Koninkrijk flink af (moet je nagaan als dit Nederland zou overkomen) en daarmee wellicht ook de klandizie voor P&O Ferries. Het bedrijf werd in 2019 verkocht aan een instantie uit Dubai, maar die moet toen ook al geweten hebben dat Brexit in elk geval hoe dan ook tot negatieve effecten zal gaan leiden. Nu zegt P&O Ferries dat het vorig jaar 100 miljoen verlies heeft geleden.

'Schaamteloze actie'

Vaak zie je dat een nieuwe eigenaar na aankoop even wacht tot zich de gelegenheid voor doet en dan rigoureus het mes in het bedrijf zet. Wat dat betreft is wat het trouwe personeel van P&O Ferries overkomt een klassiekertje. Evebn wachten op het goeie moment en dan een keiharde reorganisatie doorvoeren. Echter de Britten kennen hun klassiekers, en Britse vakbonden raden het personeel van P&O Ferries om de veerboten niet te verlaten. Naar verluidt staat het veel goedkopere personeel, overgekomen vanuit Colombia, al op de kade, klaar om aan boord te gaan tegen veel lagere lonen dan wat P&O nu betaalt. Maar zelfs de Britse regering, die er bekend om staat dat weinig ze wat kan schelen, vindt de gang van zaken wat al te gortig. Britse bonden spreken van ‘een schaamteloze actie’ van P&O Ferries. Hoe lang zal het personeel zijn strijd tegen het grootkapitaal kunnen rekken?

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
29-04-2025
BG1 (960 x 640)

Bijzondere brandweerwagens voor Gelderland

Om natuurbranden effectiever te kunnen bestrijden, nam Brandweer Gelderland drie Volvo FMX 6x6 brandweerwagens…
Nieuws
29-04-2025
deromeinmantgx

Drie krachtpatsers voor De Romein Group BV

De Romein Group uit Veendam is hoofdaannemer van complexe ondergrondse pijpleiding- en hoogspanningskabelprojecten.…
Nieuws
29-04-2025
2H-1 (960 x 640)

Geen DAF XG+ voor 2H Transport

Ook al is de nieuwe generatie DAF al een tijdje de norm, 2H Transport neemt nog een XF SSC in gebruik.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.