Zoals na elk kwartaal publiceert het Amerikaanse Paccar, het moederbedrijf van DAF, kwartaalcijfers. Vrijwel altijd gaat het over record na record en eerlijk is eerlijk, meestal doen ze het erg goed. Uit een nieuw bericht blijkt dat Paccar 1 miljard dollar investeerde in de nieuwe DAF truckserie XF, XG en XG+.
Een miljard dollar komt overeen met 846 miljoen euro. Hierbij is inbegrepen de uitbreiding van de DAF-fabriek in Eindhoven en de omvangrijke ombouw van de cabinefabriek in het Belgische Westerlo, die alleen al 200 miljoen dollar kostte. Van dat miljard werd 340 tot 360 miljoen dollar uitgetrokken voor onderzoek en ontwikkeling van de nieuwe trucks. De Amerikanen zijn optimistisch over het moment van introductie van de nieuwe truckserie, blijkens hun voorspellingen voor de Europese truckmarkt. Paccar verwacht dat de Europese markt voor trucks zwaarder dan 16 ton GVW, dus zeg maar de klasse van de CF, en de nieuwe XF en XG-modellen, tussen de 270.000 en 290.000 eenheden uitkomt en dat is een ronduit krachtig herstel na het coronajaar 2020. Paccar schat het marktaandeel van DAF in Europa voor 2021 in op 15,7%.
Chiptekort
Tegen het einde van juni, dus het einde van het tweede kwartaal, had Paccar met de truckmerken Peterbilt, Kenworth en DAF 40.100 trucks afgeleverd. Echter er stonden er nog 6500 grotendeels afgebouwd te wachten op onderdelen. Onlangs bij een bezoek aan DAF bleek dat die achterstand wat Eindhoven betreft inmiddels voor het overgrote deel is ingelopen.