Paccar leverde minder trucks af vanwege chiptekort

Nieuws
27-10-2021 | Door Tim de Jong

In het derde kwartaal van dit jaar leverde Paccar, dat in de VS de merken Kenworth en Peterbilt verkoopt en in Europa en daarbuiten DAF, 7000 trucks minder af dan het had gekund. De oorzaak hiervoor ligt bij het wereldwijde chiptekort.

Van die 7000 is niet duidelijk om hoeveel DAF's het gaat. Wie echter wel eens langs Eindhoven of Eersel komt, zal wel eens moeten slikken. Tegelijkertijd meldt Paccar dat het er vanuit gaat dat deze problemen worden opgelost maar verzuimt erbij te vertellen wanneer dit weer het geval zal zijn. He bedrijf zag de netto inkomsten met 7,8 miljoen dollar dalen en zag verder de omzet toch nog stijgen.

Voor Europa voorspelt Paccar een duidelijk lagere markt in het segment boven zestien ton dan eerder dit jaar. Het bedrijf verwacht dat de markt in 2022 zal herstellen. Het marktaandeel van DAF in Brazilië is inmiddels gestegen tot 5,6%.

10.000 nieuw DAF’s

Wat verder opvalt aan het bericht van Paccar is dat DAF de 10.000 bestellingen voor de nieuwe truckserie heeft overschreden. Inmiddels is de productie van de nieuwe truckserie begonnen. De vraag is dan natuurlijk in hoeverre DAF hierbij nog last ondervindt van het wereldwijde chiptekort. Vandaag nog publiceerde ACEA een verklaring, waarin het oproept om chipproductie waar mogelijk naar Europa te verplaatsen. De Europese auto- en truck-industrie is hier nog te afhankelijk van Azië, aldus ACEA, de lobbyclub van autoproducenten in Brussel.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
12-05-2025
Aerodynamische updates Volvo Trucks (3) (960 x 640)

Extra ribbels en rubber voor Volvo FH en FH Aero

Met drie kleine aanpassingen brengt Volvo het verbruik van de FH en FH Aero verder naar beneden.
Nieuws
12-05-2025
Deense tol

Denemarken verdubbelt boetes slecht werkend tol-systeem

Ondanks dat het systeem niet goed werkt en er veel onterechte boetes uitgeschreven zijn, wordt…
Nieuws
11-05-2025
Ceusters MAN

MAN TGX voor Ceusters

Ronny Ceusters uit het Belgische Laakdal kennen we vooral van de dikke Zweedse trucks. Meestal zijn het Scania's, en soms ook Volvo's…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.