In het derde kwartaal van dit jaar leverde Paccar, dat in de VS de merken Kenworth en Peterbilt verkoopt en in Europa en daarbuiten DAF, 7000 trucks minder af dan het had gekund. De oorzaak hiervoor ligt bij het wereldwijde chiptekort.
Van die 7000 is niet duidelijk om hoeveel DAF's het gaat. Wie echter wel eens langs Eindhoven of Eersel komt, zal wel eens moeten slikken. Tegelijkertijd meldt Paccar dat het er vanuit gaat dat deze problemen worden opgelost maar verzuimt erbij te vertellen wanneer dit weer het geval zal zijn. He bedrijf zag de netto inkomsten met 7,8 miljoen dollar dalen en zag verder de omzet toch nog stijgen.
Voor Europa voorspelt Paccar een duidelijk lagere markt in het segment boven zestien ton dan eerder dit jaar. Het bedrijf verwacht dat de markt in 2022 zal herstellen. Het marktaandeel van DAF in Brazilië is inmiddels gestegen tot 5,6%.
10.000 nieuw DAF’s
Wat verder opvalt aan het bericht van Paccar is dat DAF de 10.000 bestellingen voor de nieuwe truckserie heeft overschreden. Inmiddels is de productie van de nieuwe truckserie begonnen. De vraag is dan natuurlijk in hoeverre DAF hierbij nog last ondervindt van het wereldwijde chiptekort. Vandaag nog publiceerde ACEA een verklaring, waarin het oproept om chipproductie waar mogelijk naar Europa te verplaatsen. De Europese auto- en truck-industrie is hier nog te afhankelijk van Azië, aldus ACEA, de lobbyclub van autoproducenten in Brussel.