Paccar leverde minder trucks af vanwege chiptekort

Nieuws
27-10-2021 | Door Tim de Jong

In het derde kwartaal van dit jaar leverde Paccar, dat in de VS de merken Kenworth en Peterbilt verkoopt en in Europa en daarbuiten DAF, 7000 trucks minder af dan het had gekund. De oorzaak hiervoor ligt bij het wereldwijde chiptekort.

Van die 7000 is niet duidelijk om hoeveel DAF's het gaat. Wie echter wel eens langs Eindhoven of Eersel komt, zal wel eens moeten slikken. Tegelijkertijd meldt Paccar dat het er vanuit gaat dat deze problemen worden opgelost maar verzuimt erbij te vertellen wanneer dit weer het geval zal zijn. He bedrijf zag de netto inkomsten met 7,8 miljoen dollar dalen en zag verder de omzet toch nog stijgen.

Voor Europa voorspelt Paccar een duidelijk lagere markt in het segment boven zestien ton dan eerder dit jaar. Het bedrijf verwacht dat de markt in 2022 zal herstellen. Het marktaandeel van DAF in Brazilië is inmiddels gestegen tot 5,6%.

10.000 nieuw DAF’s

Wat verder opvalt aan het bericht van Paccar is dat DAF de 10.000 bestellingen voor de nieuwe truckserie heeft overschreden. Inmiddels is de productie van de nieuwe truckserie begonnen. De vraag is dan natuurlijk in hoeverre DAF hierbij nog last ondervindt van het wereldwijde chiptekort. Vandaag nog publiceerde ACEA een verklaring, waarin het oproept om chipproductie waar mogelijk naar Europa te verplaatsen. De Europese auto- en truck-industrie is hier nog te afhankelijk van Azië, aldus ACEA, de lobbyclub van autoproducenten in Brussel.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
28-07-2021
DAF-Westerlo-new-cab-body-4-vs-210721.jpg

Paccar investeerde 1 miljard dollar in nieuwe DAF truckserie

Zoals na elk kwartaal publiceert het Amerikaanse Paccar, het moederbedrijf van DAF, kwartaalcijfers.…
Nieuws
04-08-2021
TJO_4191.jpg

DAF op voorsprong met de nieuwe, gestroomlijnde cabines

DAF Trucks bood de vakpers onlangs de gelegenheid om in Eindhoven statisch kennis te maken met…
Nieuws
02-07-2021
208995598_5713313808743357_6999142123113579036_n.jpg

DAF XG+ voor KLG Europe

De nieuwe generatie van DAF is nauwelijks geïntroduceerd of de eerste trucks rijden al. Eerder zagen we al Mainfreight rijden in…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.