Parijs gaat vanaf 1 november geld vragen als je in bepaalde gedeeltes van de stad moet laden of lossen. Het gaat om de zones waar betaald parkeren geldt voor voertuigen boven de 3,5 ton. Voor een vrachtwagen wordt het parkeertarief drie keer zo hoog als dat van een personenauto of busje tot 3,5 ton.
Aan de ene kant is het raar dat er betaald moet worden in een zone voor betaald parkeren, ook al ben je aan het laden of lossen. Je parkeert namelijk niet! Toch begrijp ik het wel, want het wordt zo langzamerhand wel heel erg druk met al die thuiswinkel- en direct aan huis bezorgde bestellingen. Iedereen die 's avonds op de bank bij AliBaba een speeltje bestelt vind het heel normaal dat dit de volgende dag in huis is. Hoe? Dat vraagt niemand zich af, maar het is wel irritant als je steeds achter zo'n busje staat te wachten wat bestellingen aflevert..
Hele rijen bestelwagens en vrachtwagentjes rijden iedere ochtend alle grote steden in om hier en daar een doosje af te leveren. Mogelijk zorgt een parkeertarief, en dan vooral ook een stevige handhaving daarop er voor dat er wat meer samengewerkt gaat worden tussen die koeriers. Door al die zendingen voor een wijk te bundelen heb je veel minder verkeersbewegingen, minder uitstoot en minder overlast voor de bewoners. Een nadeel kan wel zijn dat de levering een paar uur vertraagd wordt omdat het moet worden overgeslagen.
Toch zullen we in de toekomst zien dat er in meer steden maatregels genomen worden tegen de enorme groei van, met name de pakketdiensten. Dat kan bijna niet anders.