Het aantal boetes aan vrachtwagenchauffeurs voor parkeren op niet toegestane plaatsen is fors toegenomen. Alleen al tot en met oktober van dit jaar hebben weginspecteurs van Rijkswaterstaat 130 chauffeurs beboet. Twee jaar geleden waren dat er nog geen 50. De toename wordt veroorzaakt door een tekort aan parkeerplaatsen, waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Dat meldt de NOS.
Veel chauffeurs zetten vrachtwagens noodgedwongen op de vluchtstrook, met allerlei veiligheidsrisico's van dien. De vrachtwagenchauffeurs hebben voornamelijk langs de A15, A58 en A67 moeite met het vinden van een parkeerplek. Daar is veel internationaal verkeer naar de havens in Rotterdam en Antwerpen. Vooral doordeweeks worden veel meer plaatsen benut dan er eigenlijk zijn.
Volgen TLN worden er nu 800 parkeerplaatsen bijgebouwd, maar de werkgeversorganisatie zou dat aantal verdrievoudigd willen zien. Als voorbeeld wordt de situatie bij Venlo gegeven. Daar zijn 225 truckparkeerplaatsen beschikbaar, maar volgens lokale betrokkenen is behoefte aan duizend parkeerplaatsen.
Lastig
Het is volgens betrokkenen lastig om locaties en financiering te vinden voor parkeerplekken die nog gebouwd moeten worden. De EU draagt bij met subsidies, maar een locatie mag niet verder dan tien kilometer van de snelweg af liggen. Het zijn bovendien flinke stukken grond van zo'n drie hectare. Er moeten voorzieningen worden gebouwd, veiligheidsmaatregelen worden genomen en goede lichtmasten worden geplaatst.
Om het parkeerprobleem op te lossen, wordt ook in Venlo naar alternatieven gekeken. Daar kijken ze over de grens: naar Duitsland, waar colonne parkeerplaatsen zijn: vrachtwagens staan achter elkaar ingedeeld op basis van vertrektijd. Dat scheelt al snel de helft van de grond.