Eerder deze week hebben tientallen Poolse transporteurs geprotesteerd tegen het verplichte minimumloon dat Frankrijk en Duitsland hebben ingevoerd. Ook buitenlandse werknemers die op Frans en Duits grondgebied werkzaam zijn, moet wettelijk dit loon betaald worden. Dit houdt in, dat de Poolse transportbedrijven hun chauffeur die op genoemde landen rijden, ongeveer vier keer zoveel moeten betalen dan nu het geval is. Duitsland en Frankrijk proberen zo een gelijk speelveld te creëren in Europa voor hun eigen transportbranche. Overigens ligt het Franse minimumloon een stukje hoger dan het Duitse.
Polen heeft mede als gevolg van de huidige situatie een marktaandeel verworven op de Europese transportmarkt van een kwart. Dat is wat Nederland in de jaren tachtig had. Zij protesteren tegen de Franse en Duitse maatregelen en beschuldigen genoemde landen van protectionisme. ''Bovendien worden zo administratieve barrières opgericht'', aldus de Polen. De Polen willen verder protesteren, ook in Spanje en in Portugal. De vraag is dan of het te hoop lopen tegen zoveel andere landen, tot meer begrip in Europa voor de Poolse situatie zal leiden.