The Suited Truckdriver, Bart Schmitz is bezig met een ambitieus project. Hij laat een vijf assige Mercedes Benz Arocs ombouwen door er een verlengde cabine op te plaatsen bij Ematri in Barneveld. Eerder liet hij de voormalige vier-asser al voorzien van een extra as door Veldhuizen. Onze Niels van Duijvenboden volgt de bouw van deze spectaculaire Mercedes-Benz op de voet.
De Mercedes gaat dienst doen als roadshow binnen de PFM groep en wordt voorzien van een 40 ton/meter Effer kraan, een verlengde cabine die opgebouwd is uit de Big-Space cabine met delen van de Giga-Space cabine en een twistlock laadplateau voor een 20 foot demo container. In de eerdere twee nieuwsberichten was te lezen hoe de vijfde as gemonteerd is bij de firma Veldhuizen en dat de cabine gedemonteerd werd. Inmiddels is er behoorlijk wat werk verricht en krijgt de auto steeds meer vorm… en wat voor vorm!
"Steeds vaker hoor ik van mensen en partijen: “de auto en opbouw waar jij mee bezig bent, wow, dat hebben we nog nooit gezien,” aldus eigenaar Bart Schmitz. Als je dat maar vaak genoeg hoort, dan weet je dat je op de goede weg zit,'' is zijn reactie.
Cabine los van chassis
Eind week 7 startte de firma Ematri in Barneveld met de werkzaamheden. De eerste stap was het demonteren van het interieur om vervolgens de gehele cabine van het chassis te scheiden. De hele cabine is doormidden gezaagd en van daaruit zijn de plaatwerkers begonnen met het combineren en handmatig vormen van nieuw plaatwerk. De inkoopdelen bij Mercedes zijn vakkundig bewerkt en met name de rondingen in het dak zijn nu goed geworden. De standaard opbergvakken in het exterieur zijn verwijderd om meer ruimte te creëren aan de binnenzijde van de verlengde cabine. De cabine met daarop de fenders gemonteerd geven nu al een imposante indruk.
Teakhouten vloer
De coronacrisis zorgt helaas ook bij dit project voor de nodige impact . Met name de doorlooptijd en levertijden van onderdelen bleek een uitdaging en als gevolg hiervan zal de cabine worden opgebouwd zonder dat deze op het chassis staat. Ematri zal zich de komende maanden ook richten op de opbouw van de kraan, de bekistingen en het laadplateau terwijl Special Interior aan de slag gaat met het binnenwerk. Op 15 juni wordt de cabine op de bok afgeleverd in Dronten en ook het interieur wordt iets totaal unieks. Zo komt er een teak houten vloer in, een elektrisch in hoogte verstelbaar bed en tal van te gekke details en materialen die we niet eerder zijn tegengekomen in een vrachtwagen cabine. Parallel wordt de demonstratie container opgebouwd in Eersel en beginnen ook de voorbereidingen bij Pacton voor een specifieke aanhanger. Afwijkend is de standaard in dit te gekke project!
Bart heeft een eigen " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Youtube kanaal en website waar je zijn video updates kunt volgen. Ook kun je zijn Arocs en alle opties hier inzien.