Mick van den Berg koopt volgens zijn vrouw Simone alleen trucks met een V8 motor. Dan ben je qua merken vrij snel klaar tegenwoordig en het is dan ook niet heel verrassend dat de nieuwste truck van het bedrijf een Scania werd. Een bijzonder fraaie R520 Highline deze keer, en daarmee is het de eerste van het nieuwe model in de vloot.
Mick van den Berg Transport voegde recent een New Generation Scania R520 4x2 trekker toe aan hun vloot tankcontainer- en bulkvoertuigen. De keuze voor de het merk stond bij voorbaat vast. De motor voor dit paradepaardje van het bedrijf ook: “Uiteraard moest het een achtcilinder worden. Want als het aan mijn man ligt, koopt hij óf een V8 óf niets.” Het transportbedrijf uit Hekelingen viert dit jaar het 15-jarig jubileum.
“Mick reed vroeger als eigenrijder tot diep in Rusland,” vertelt Simone van den Berg over de keuze. “En hoewel wij tegenwoordig met negen auto’s in feite een gewoon transportbedrijf zijn geworden, kiest Mick nog steeds elk nieuw voertuig uit of hij er zelf op gaat rijden. Voor hem betekent dat een grote cabine, een dikke motor en alle luxe die je je als chauffeur kunt wensen. En natuurlijk moet het een Scania zijn. Dat is ons merk.”
De nieuwe NGS R520 V8 A4x2 20H voldoet met een King of the Road pakket helemaal aan dit plaatje. Hoewel Simone zelf, ondanks het feit dat ze als een dochter van een transporteur tussen de wielen opgroeide, wat minder met de techniek heeft, kan ze toch zeker warm worden van de machtige uitstraling van de nieuwe trekker. “Voor ons stond het vanaf het eerste moment vast dat het een NGS moest worden. En dan dus ook met een V8. Ik vind het echt een mijlpaaltje voor het bedrijf en hij toont prachtig in onze kleuren blauw met grijs. De Alcoa velgen maken het af. Nu hebben die wielen natuurlijk bij ons zeker ook een praktische functie: in het tank- en bulktransport telt tenslotte elke kilo.”
Natuurlijk wordt er ook bij Van den Berg Transport op het rendement gelet. “Daarom hebben we ook twee zescilinder 450 pk SCR-only trekkers rijden. Ik doe de boekhouding en als ik eerlijk ben, weet ik dat die voertuigen gewoon minder diesel verbruiken. Bovendien maken de meeste van onze chauffeurs geen lange reizen en zijn ze na één of twee dagen wel weer thuis. Maar aan de andere kant zie ik ook dat een V8 zeer lang meegaat en heel goed zijn restwaarde houdt als je ze zoals wij doen goed onderhoudt. Ik zie dat de hogere aanschafprijs over de jaren heen eigenlijk helemaal wegvalt in de exploitatie. Dat maakt voor mij een Scania tot een echt premium product. Daarom kan ik meegaan in de keuze van mijn man. Bovendien wil de emotie ook wat. In ons soort transport is het hard werken, veel stress en de verdiensten staan altijd onder druk. Dus als het dan ook niet meer leuk is, kun je beter wat anders gaan doen. Daarnaast is de keuze voor deze zeer luxe auto ook ingegeven door het feit dat het in onze branche moeilijk is om goede chauffeurs te vinden. Een wat dikkere auto helpt daarbij zeker.”
Wat dat betreft heeft de chauffeur die er op rijdt niets te klagen. “Aan zo’n King of the Road pakket kun je zelf amper meer iets toevoegen”, weet Simone. “En waar we vroeger nog apart standairco’s bestelden, kun je dat bij de NGS gewoon aanvinken bij de specs en zit die prachtig geïntegreerd weggewerkt in de techniek. Uiteraard hebben al onze voertuigen ook een vrijloopretarder. Deze nieuwe schakelt zichzelf helemaal af als hij niet gebruikt wordt en loopt dan volledig zonder weerstand. Dat scheelt weer brandstof. Daar helpt ook Cruise Control met Active Prediction. Het standaard aanwezige AEB en LDW hebben we nog aangevuld met ACC voor meer veiligheid. Dat zijn wel zaken waar je goed op moet letten voor je chauffeurs.”