Nieuws
08-11-2017 | Door Iep van der Meer

Ik geef toe, met vrachtwagens heeft zo’n Ford Raptor niet heel veel te maken, hoewel zowel de bandenmaat als het vermogen niet onderdoen voor menige truck. De prijs overigens ook niet, maar daar laten we de pret even niet door bederven. De Raptor is de ruige uitvoering van de meest verkochte pickup truck ter wereld en de meest succesvolle Ford ooit, de F150 Pickup truck. Jazeker, de Amerikanen noemen dit een ‘truck’ en dat vind ik een uitestekend excuus voor een plekje in BIGtruck!

Pickup trucks zijn in Europa nooit bijster populair geweest maar dat is aan het veranderen. Alle grote merken hebben inmiddels een bestelwagen met zo’n bakje, en het aanbod was dan ook nog nooit zo groot als vandaag de dag. Officieel worden alleen de zogenaamde ‘medium size’ pickup trucks in Europa geïmporteerd. In die klasse vinden we de VW Amarok, de Toyota HiLux en bijvoorbeeld de Nissan Navarra en de afgeleiden daarvan, namelijk de Renault Alaskan en de nieuwe Mercedes pickup, de X klasse. Daar boven vinden we de ‘Full size pickup’ zoals je die in de USA op iedere hoek van de straat ziet. Deze grote voertuigen worden uitsluitend geïmporteerd door zelfstandige importeurs en autohandelaren. Het gekke is dat dankzij onze fiscale wetgeving die grote pickup trucks bijzonder populair zijn. Ze zijn namelijk groot genoeg om op ‘grijs kenteken’ te rijden met behoud van een achterbank. Iets wat met de kleinere, meer op de Europese leest geschoeide pickup’s niet kan.

Best verkochte pickup ooit

In totaal werden er tot september van 2017 al 1600 pickup’s geregistreerd in 2017. Ongeveer de helft daarvan bestond uit de full-size modellen, en daar valt ook de Ford F150 Raptor onder. De Raptor is een speciale uitvoering van de F150 pickup. Met inmiddels 40 miljoen verkochte exemplaren bevind de F150 zich in de top vijf van meest verkochte auto’s ter wereld. De F150 zelf is zelfs de meest verkochte pickup ter wereld ook, al zou je daarbij eerst aan Toyota denken. De Raptor is een buitenbeentje met zijn rally schokdempers, schroefveren en spatbordverbreders en dit is dan ook duidelijk een auto voor avonturiers. De ruige look laat er geen misverstand over bestaan, dit is een echt terreinbeest. Ford heeft de Raptor voorzien fraaie extra lampjes in de grille die er voor zorgen dat je een Raptor meteen herkent in het wild. Of Oom agent ook blij wordt van die oranje lampjes is de vraag..

450 pk

De V6 Ecoboost benzinemotor heeft slechts een inhoud van 3,5 liter. Slechts ja, want in de USA is een cilinderinhoud van zes liter vrijwel standaard. Even ter vergelijking, het vorige model had nog een 6,2 liter V8 onder de kap, en ook Chevrolet heeft een 6,2 liter achtcilinder. De derde grote speler, RAM doet het met een 5,7 liter V8 benzinemotor, en dan wel de beroemde Hemi. Toch levert de Ford met zijn ‘bescheiden’ V6 krachtbron het hoogste vermogen van deze drie. Met maar liefst 450 pk perst de Ford er uit, en dat al bij 5000 omwentelingen. De concurrenten hebben 500 toeren meer nodig en leveren tot vijftig pk minder uit de grote achtcilinders. Tel daar het lage eigen gewicht van de aluminium body bij op en je weet dat alle seinen op groen staan voor heel veel plezier in de zandbak.

Sportief

De blauwe Ford Raptor die Ford Nederland ter beschikking stelt is een voertuig met een Engels kenteken. Deze uitvoering zul je hier niet snel tegenkomen want dit is een anderhalve cabine, de zogenaamde SuperCab. Voor de Nederlandse situatie is de volwaardige SuperCrew cab handiger, maar voor het rijden maakt dat niet uit. Hoewel, deze auto is iets compacte en dat is toch handig tussen de boompjes. Volgehangen met leer en opties is deze Raptor een bijzonder luxueus terreinmonster. Verwarmde lederen zetels, elektrisch verstelbare pedalen zijn maar een paar van de zaken waarmee de inzittenden verwend worden. Toch blijft deze Raptor een echte terreinauto, zelfs op de weg. Ook in standje snelweg blijft het onmiskenbaar een relatief stug en luidruchtig, of zo je wilt sportief voertuig. Niks mis mee overigens, en met de schakelaar in ‘power’ spuit het ding met een ongelofelijke snelheid vooruit. De automatische versnellingsbak telt maar liefst tien versnellingen en die worden zodanig snel doorlopen dat het een DSG bak lijkt. We laten de Ford even uit op de weggetjes rondom Adventure Island in Loon op Zand. Nietsvermoedende truckers die bij de compostering wegtrekken zullen zich waarschijnlijk nog een blauwe flits herinneren die gevolgd werd door een indrukwekkend motorgeluid. Sorry, dat was ik, ik kon het even niet laten..

High-tech

Toch is het een beetje terreinrijden voor watjes in zo’n hightech voertuig. Camera’s rondom houden de omgeving in de gaten en bij steile afdalingen zie je op het display hoe de route naar beneden loopt. Vroeger was dat gokken en dat was nog eens een echte sport. Verder zijn er allerlei rij-modi in te stellen. Je kunt kiezen uit snelweg, nat wegdek, offroad, Baja of een speciale ‘Rock climb’ mode. Door simpelweg de juiste mode te kiezen schakelt de techniek naar behoefte de lage gearing en of de difflocks in. Op deze manier kan iedereen terreinrijden, maar het blijft leuk om te doen! Ik probeer alle mogelijkheden op het baantje in Loon op Zand en ik moet me ernstig inhouden. Op het strand mogen alle 450 paarden even losgelaten worden en laat ik de Raptor even lekker driften door het mulle zand. Wat een vermogen en wat een feestje om hier mee te raggen!

Iep van der Meer

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
13-02-2024
Ford Pickup-1400

Dit zijn de 3 populairste pick-ups van Nederland

De populariteit van pick-ups neemt in Nederland de afgelopen jaren behoorlijk toe. Hoewel het nog altijd…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.