Reining Transport uit het Groningse Kolham mijdt voortaan het Verenigd Koningkrijk. Het bedrijf vindt de overtochten te gevaarlijk geworden. Vooral in Calais is het te gevaarlijk voor zowel mens als machine. ‘Ik wacht niet tot de eerste doden vallen.’
Dat zegt directeur van Reining Transport, Gerrit Hes tegen De Telegraaf. "De kortste transportroute naar het Verenigd Koninkrijk loopt via Calais. Daarom is de route gewild, vooral bij het vervoeren van verse producten. Maar de route via Calais brengt ook groot risico met zich mee: illegale migranten proberen goedschiks of kwaadschiks aan boord te komen van de vrachtwagens, om ongezien naar Engeland te komen. Hierbij laten ze geen middel onbenut."
‘Het is niet meer te doen,’ zegt Hes tegen De Telegraaf, ‘onze chauffeurs werden bedreigd met stokken, de stenen vlogen door de voor- en zijruiten en de rijders moesten echt alles op alles zetten om niet belaagd te worden.’ De migranten hebben niets te verliezen, en nemen daardoor ongehoorde risico´s', aldus Hes.
‘Ach, we hebben ze op alle manieren aan boord gehad,’ zegt Hes. ‘Inklimmers die gaten in het dak van een truck maakten, om in de trailer terecht te komen. Maar ook in de airshield, bumpers, en gereedschapskisten onder de wagen.’
Wanneer een migrant er toch in slaagt om zich in de vracht te verstoppen, worden chauffeur en bedrijf beboet. ‘Erger nog, als dat gebeurt en je vervoert voedingsproducten, dan wordt je vracht afgekeurd. De migranten zitten namelijk urenlang tussen de spullen en doen daar gewoon hun behoefte. Dat zijn kostenposten die immens zijn,’ zegt Hes.
Reining rijdt al enige tijd met stickers achterop met de tekst 'No UK' maar kennelijk was dat niet genoeg om de vluchtelingen tegen te houden. Het migrantenkamp bij Calais, die ‘de jungle van Calais’ werd genoemd, werd in 2016 ontruimd door de Franse politie, maar dat heeft niet geholpen. ‘Er is de laatste jaren niets veranderd in Calais. Het wordt juist van kwaad tot erger,’ zegt Hes. Migranten proberen niet alleen in de buurt van Calais aan boord te komen van vrachtwagens, maar ook in België en zelfs in Nederland, zegt hij.
Vooralsnog heeft hij Reining bedankt voor alle ritten naar Engeland. Er wordt dus ook niet voor een andere route gekozen.
Met dank aan ">Chauffeurstoekomst