Na jarenlang samen met Mercedes opgetrokken te hebben bouwt Volkswagen voortaan zelf de nieuwe Crafter. BIGtruck maakte een rij-impressie met de nieuwe VW in Spanje.
De laatste tien jaar trok Volkswagen gebroederlijk op met Mercedes-Benz bij de productie van de Crafter bestelwagens. De beide, vrijwel identieke body’s werden tot nu toe gezellig samen door Daimler geproduceerd in Düsseldorf waarna VW de Crafter voorzag van eigen techniek. Die samenwerking is per 31 december 2016 beëindigd. Voortaan bouwt Volkswagen een geheel nieuwe Crafter in een gloednieuwe fabriek in Polen. Onlangs reed BIGtruck als één van de eerste vakbladen met deze nieuwe bestelwagen in de omgeving van Almaria.
Strak uiterlijk
De nieuwe Crafter ziet er bijzonder smaakvol en strak uit. Hij was altijd een beetje het lelijke broertje van de Sprinter maar de nieuwe Crafter is uiterlijk geheel in lijn met de andere Volkswagen bedrijfswagens. We zien zelfs trekjes van personenauto’s van dit merk. De strakke neus herbergt modieuze koplampen die tegen meerprijs met LED verlichting leverbaar zijn. De zijwanden van de nieuwe Crafter zijn minder verrassend maar wat wil je, het is een bestelwagen. De belangrijkste functie is dat er veel in kan en dan staat vormgeving op het tweede plan. Toch ziet het er van alle kanten keurig en strak uit. De Crafter komt de gebruikelijke verschijningsvormen, namelijk met drie daken, twee wielbases en in drie lengte’s. Daarnaast is er de chassis-cabine en de dubbelcabine met open laadbak.
Voor-achter of beide
Als krachtbron staat er in alle uitvoeringen een 2.0 vier-cilinder dieselmotor in het vooronder met vermogens van 75, 90, 103 en 130 kW. In paardenkrachten betekent dat respectievelijk 102, 122, 140 en 177 pk. De lichtste motorisering is uitsluitend voorbehouden aan de voorwiel- aangedreven versie. De 90 kW versie is er ook met achterwiel aandrijving en de twee topmodellen kun je krijgen met de aandrijving voor- achter of op alle vier de wielen met een 4Motion systeem. De motor staat zes graden meer rechtop dan tot nu toe en dat geeft extra interieur ruimte. Vooral de beenruimte is fijn, maar daarover later meer. De rechtopstaande motor leidt echter ook tot een aantal technische aanpassingen. Zo is de koeler van de inlaatlucht voortaan bovenop het kleppendeksel gemonteerd. De afwijkende plaatsing van de motor zorgt er ook voor dat er in de werkplaatsen meer ruimte voor de auto moet zijn. Dat is nodig voor het in- en uitbouwen van de motoren. Verschillende VW dealers zullen hiervoor een kleine verbouwing moeten doen.
2.0 liter diesel
De motor zelf kennen we uit de Transporter. Volgens de persmap is hij helemaal nieuw maar ingenieurs vertrouwen ons toe dat het draaiende gedeelte identiek is aan de bekende motor uit de T6. De type-aanduiding EA288Nutz is wel helemaal nieuw, en dat betekent dat er sprake is van een extra sterke uitvoering. Zo is er een zwaarder massavliegwiel aangebracht en is er een zwaardere koppelingsplaat. Ook het motormanagement is aangepast op de zwaardere inzet. Standaard is een zesbak maar optioneel is er een hele fijne 8-traps volautomaat leverbaar. Geen DSG dus, maar een echte automaat met koppelomvormer. Deze bak is volgens dezelfde ingenieur tevens voorbereid op een intarder. Geen overbodige luxe want de nieuwe Crafter gaat tot een maximaal GVW van maar liefst 8 ton. Als je dat bergaf op de motor wilt afremmen dan kom je al snel tekort met de compressie van die kleine twee-liter!
Elektro-mechanische besturing
Opvallend is hoe soepel de nieuwe Crafter wegrijdt vanuit stilstand. In het verleden wilden we bij dit merk nog wel eens de motor af laten slaan door het directe aangrijpen van de koppeling in combinatie met te weinig wegrijkoppel. VW heeft zijn huiswerk gedaan, zo blijkt want de nieuwe Crafter rijdt opmerkelijk vlot weg, zelfs bergop met lading achterin! Het weggedrag is voorbeeldig trouwens en dat komt volgens VW door een geheel nieuw ontwikkeld elektro- mechanische stuurbekrachtiging. Opvallend is de bijzonder kleine draaicirkel, ook met voorwielaandrijving maar het stuurt ook heel precies. Even wennen is de Lane-Guard. Die werkt niet met piepjes maar hij duwt het stuur terug als je een lijn overschrijd zonder richting aan te geven. Met dit systeem kun je zelfs met losse handen rijden maar dat leidt dan wel meteen tot een waarschuwing vanaf het dashboard.
Beenruimte
Over het interieur is goed nagedacht. Het dashboard is keurig en overzichtelijk en er is volop ruimte om spullen op te bergen. Niet alleen op het dashboard, maar ook onder de zittingen van de bijrijdersbank, en in de deuren. Opvallend is de ruimte in de cabine. Ondergetekende schuift standaard de stoel tot in de achterste positie na het instappen maar in de Crafter moet hij daarna twee gaatjes terug. Dat resulteert eigenlijk voor het eerst in een bestelwagen met tussenschot in een vrije ruimte tussen de rugleuning en dat schot. De ruimte is een gevolg van de verder rechtop gekantelde motor. Daardoor is er gewoon meer beenruimte en dat merk je in de hele cabine. Op de bijrijdersbank kan ik mijn benen zelfs volledig strekken en dat is nog nooit vertoond in een bestelwagen.
Technische trucjes
Zoals het hoort bij een compleet nieuw product zit de nieuwe Crafter ramvol met technische noviteitjes. Dat wil zeggen, de brochure staat er vol mee. Of jij al die opties ook krijgt is de vraag maar er zijn wel hele mooie innovaties leverbaar. Een hele zinvolle is de aanwezigheid van sensoren aan de zijkanten. Zoals je aan de voor- en achterkant met piepjes gewaarschuwd wordt gebeurt dat nu dus ook aan de zijkant. Dat voorkomt dure schades en dit lijkt ons dan ook een zinvol hulpmiddel. Nieuw is dat er ook een inparkeerhulp leverbaar is. Als je daarvoor opdracht geeft dan zoekt de Crafter in het voorbij rijden naar een plekje waar hij in past. Als je dat symbool krijgt dan hoef je alleen nog maar de aanwijzingen op het dashboard te volgen en het stuur los te laten. Je hoeft dus alleen voorzichtig voor- of achteruit te rijden aan de hand van de aanwijzingen. Sturen doet de Crafter dus vanzelf en heel accuraat.
Trailer Assist
Een ander mooi systeem is ‘Trailer-assist’. Dat helpt je bij het achteruit rijden met een aanhangwagen. Na inschakeling van het systeem bestuur je in feite de aanhangwagen met het knopje voor de spiegelverstelling. Het beste is om uit het raam te kijken naar de aanhangwagen. In feite stuurt het systeem nu precies andersom en je ziet het stuurwiel dan ook draaien. Het is wel slim bedacht en wellicht is het een mooie optie voor particulieren met een caravan. Beroepschauffeurs zouden dit niet nodig moeten hebben. Toch?
Iep van der Meer