Van Werven, gespecialiseerd dienstverlener op het gebied van infra en recycling, voegt drie Volvo FH-trucks toe aan het wagenpark. Het bedrijf uit Oldebroek koos na een uitgebreide oriëntatie voor twee Volvo’s FH 460 10x4 TAG XL met zeventien tonmeter autolaadkraan en één multi-inzetbare Volvo FH 500 8x2 met 65 tonmeter autolaadkraan.
Het zijn de eerste Volvo’s voor Van Werven. “De twee Volvo’s FH 10x4 zetten we in voor het leggen van rijplaten”, zegt wagenparkbeheerder Martijn Meuleman van Van Werven. “We hebben echt gekozen voor de totaaloplossing van Volvo Trucks en Nijwa Groep. Dankzij de 10x4 asopstelling wordt een GVW van 49 ton behaald. Het feit dat Volvo deze totaaloplossing af fabriek levert, is een groot pluspunt. Daardoor hebben we maar met één partij te maken voor alles wat met het chassis van doen heeft.”
Naast de autolaadkranen zijn de twee Volvo’s FH 10x4 voorzien van Drimote, een systeem waarmee de truck op afstand kan worden bestuurd. “Daarmee kan de chauffeur de truck besturen terwijl hij op de kraan zit”, vertelt Meuleman. “Volvo kon dit systeem meteen integreren, een belangrijk voordeel.”
Meer mogelijkheden
Met de nieuwe Volvo’s kan Van Werven zijn opdrachtgevers nog beter bedienen. Meuleman: “Met de rijplatentrucks kunnen we bijvoorbeeld nu ook de breedste rijplaten van 3,45 meter breed vervoeren en zelf laden en lossen. De laadbak en de autolaadkraan zijn daar op aangepast. De laadbak, die door opbouwer HSE is geleverd, is voorzien van verschillende rongen en rongposities zodat alle verschillende rijplaten veilig vervoerd kunnen worden en de autolaadkraan heeft een extra brede klem.”
I-Shift met kruipversnellingen
Wendbaarheid was ook een belangrijke eis bij de oriëntatie. Meuleman: “De 10x4’s hebben een elektro/hydraulisch gestuurde naloopas zodat we op krappe locaties, zoals in stadscentra of op bouwplaatsen, optimaal kunnen manoeuvreren. Bovendien hebben we bij deze trucks gekozen voor de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, zodat we op lage snelheid kunnen rijden."
Multi-inzetbaar
De Volvo FH 500 8x2 tridem met 65 tonmeter autolaadkraan wordt ingezet voor uiteenlopende werkzaamheden. “Alle technische mogelijkheden zijn uitgenut om er een multi-inzetbaar voertuig van te maken”, vertelt Meuleman. “We zetten deze truck onder meer in voor het vervoer van materialen voor de bouw, zoals opslagcontainers, bouwunits en draglineschotten, maar we kunnen er ook andere werkzaamheden mee doen. Zo is de truck ook geschikt voor het transport van zware machines met een dieplader.”
Chauffeur Jeffrey van den Berg is enthousiast over zijn nieuwe Volvo FH 500 8x2. “Het rijcomfort is wat mij betreft het grootste pluspunt. De truck is volledig luchtgeveerd, rijdt ontzettend soepel en vanuit de cabine heb ik uitstekend overzicht. Volvo Dynamic Steering is echt een grote vooruitgang, je kunt met je pink het stuur ronddraaien en krijgt meteen respons. Dat komt vooral goed van pas op plekken waar het krap manoeuvreren is, ook in combinatie met de elektro/hydraulisch gestuurde voor- en naloopas.”