Luuk Ronckers begon vier jaar geleden met zijn eerste DAF truck, maar inmiddels rijden er al drie! Kwaliteit, gunstige prijs en service zijn voor hem doorslaggevend bij zijn keuze. Naast deze rationele afwegingen speelt passie voor het merk een rol. ‘Als jong broekie ging ik al geregeld mee met mijn vader in een DAF.’ De jongste DAF, een XF 480 FT met een rijk uitgeruste Super Space Cab is onlangs afgeleverd door Allers Bedrijfswagens B.V
“In 2011 ben ik voor mijzelf begonnen, als eigen rijder”, aldus Luuk. “Ronckers Transport heeft nu een wagenpark van vier trekkers, waarvan dus drie van het merk DAF. Ik ben inderdaad van huis uit een echte DAF-man. Een merk dat op alle fronten gewoon goed is: niet te duur in aanschaf en met goede kwaliteit. Als je met een onderneming start zijn dat punten die bij de keuze gewicht in de schaal leggen.”
Veel uren in touw
Bij Ronckers Transport maken de trucks veel uren. Het bedrijf is gespecialiseerd in allerhande bulktransport met veelal zeer verre bestemmingen, in Italië, Spanje en zelfs Griekenland. Luuk: “Per jaar legt een truck tot wel 150.000 kilometer bij ons af en dan komen er nog de PTO uren voor het laden en lossen van de bulkopleggers bij.” Met zoveel kilometers achter het stuur telt comfort. “De nieuwe generatie XF, waarvan ik er nu twee heb, is op dat punt nog weer verder verbeterd. Het rijcomfort is prima en ook de stilte en de ruimte in de cabine. Het ontwerp daarvan is doordacht. Wij hebben gekozen voor veel opties, zoals omvormer voor 220 Volt, koelkast, LED-verlichting, DAF Comfort-stoel, standkachel en -airco en luchthoorns. De nieuwste DAF XF-trekkers hebben standaard een automaat. Deze TraXon-transmissie pakt heel mooi op en schakelt niet overdreven vaak terug bij het klimmen. Het is geen flipperkast zoals we wel eens zeggen. Juist bij het transport van vloeistoffen is dat erg fijn. Het voorkomt schommelen van de inhoud.”
Praktijkverbruik gunstig
Met de eerste DAF XF van de tweede generatie Euro 6 en TraXon-transmissie zijn inmiddels meer dan 100.000 kilometer afgelegd. De nieuwste heeft net de 10.000 gepasseerd. Hoe het met brandstofverbruik gaat? “Weet je, DAF is op papier misschien niet de zuinigste. Het gaat echter om de praktijk. En in ons werk, inclusief de laad- en losdraaiuren, is het verbruik gunstig genoeg om scherp in onze markt te kunnen werken. Dat telt, toch?”, aldus Luuk.