Recent ruilde Freddy Borghuis uit Ruurlo zijn geliefde Scania Red Passion met de machtige 580 pk V8 motor in voor een R450 Topline LA4x2MNB Crown Edition. En niet zo maar één. Freddy wist precies wat hij wilde: een ingetogen mooie truck in zijn eigen bedrijfskleur saffier blue metallic. Daarbij keek hij zowel naar de veiligheid, de economie als het comfort. Als één van de eersten in Nederland heeft hij voor de truck een contract afgesloten met flexibel onderhoud.
“Ik wilde persé een Crown Edition omdat die met onder meer climate control en xenon verlichting veel extra’s heeft die mij aanspreken”, vertelt Borghuis. “Bovendien is het de eerste die bij mij in de buurt is afgeleverd. Maar de eigenlijke spreekwoordelijke kroon op het werk heb er ik zelf opgezet. Daarbij heb ik om te beginnen eerst naar de economie gekeken. Met die Red Passion voelde ik mij elk moment van de dag mr. Scania.
Maar wij rijden veel geconditioneerd en daarbij had ik dat enorme vermogen steeds minder nodig. Omdat ik hele goede geluiden uit de markt hoorde over de 450 pk SCR-only motor heb ik daarvoor gekozen. En ik moet zeggen: ik ben diep onder de indruk. De eerste week heb ik hem stevig aangesproken maar bleef hij toch onder de 30 liter op de honderd. Vanaf de tweede week ben ik rustiger gaan rijden en nu zit op 26,2 liter. En de auto is nog niet eens ingereden! Het is de nieuwste en meteen de zuinigste auto in mijn vloot. Onze ervaringen waren zo goed dat we inmiddels een tweede R450 hebben besteld.”
Het was niet alleen de zuinige motor dat er wederom voor Scania is gekozen. Er is gekozen voor een volledig luchtgeveerd chassis met vier balgen op achteras. “Dat geeft heel veel comfort en stuurprecisie, vooral op de vaak slechte Belgische wegen waar ik veel rijd. Voor de veiligheid heb ik uiteraard standaard LDW en AEB. Daar zit voor mij ook nog ACC, vrijloop retarder en een voorzichtcamera op. Natuurlijk heb ik ook het GPS gestuurde Scania Active Prediction: dat scheelt toch weer wat liters.”
Om het onderhoud aan de truck zo efficiënt mogelijk te laten verlopen koos Freddy voor een onderhoudscontract met flexibel onderhoud. De Scania Communicator in de truck ‘informeert’ automatisch de werkplaats wanneer onderhoud nodig is en welk onderhoud moet plaatsvinden. De werkplaats neemt dan contact op met de klant om het onderhoud in te plannen. Omdat gedetailleerd bekend is welke onderdelen en middelen de truck nodig heeft, kan de beurt volledig worden voorbereid. De stilstandtijd kan zo tot een minimum beperkt worden en kan het voertuig weer snel zijn investering waarmaken.