“Als ik zie hoe volwassen het product is, versterkt dat ons vertrouwen in de keuze voor Scania”, aldus wagenparkbeheerder Pieter Vonck. Twee jaar geleden nam LCW Groningen een Scania hybride vrachtwagen in gebruik. Omdat deze na 2030 niet meer het stadscentrum in mogen, ging men op zoek naar een volledig elektrische opvolger. Vanwege de goede ervaringen met de hybride kwam men wederom bij Scania uit.
Als LZV
De Scania 40R heeft een GVW tot 50 ton. Hij wordt ingezet in de regio Groningen, waar hij bouwmaterialen af gaat leveren bij particulieren en bouwlocaties in de stad. De lading wordt verzameld in centrale bouwhub van de vervoerder, waarna de Scania de goederen emissieloos de stad in brengt. LCW Groningen is in 2003 uit het samenvoegen van drie vervoerders. Het wagenpark telt 100 eigen vrachtwagens, waarvan de helft van Scania.
De Scania trekker met de grote R-cabine heeft een accupakket van 624 kWh. Hiermee rijdt hij op papier tot 350 kilometer op één keer opladen. Vonck verwacht echter verder te komen, aangezien in het stadsverkeer met regeneratie veel remenergie kan worden omgezet tot elektriciteit. “Met die verwachting hebben we het voertuig ook LZV laten keuren, zodat we het in de toekomst wellicht in kunnen zetten als nachtpendel naar Tilburg.”
LCW Groningen beschikt over een laadportaal waaronder zes elektrische vrachtwagens opgeladen kunnen worden. Bij de laatste nieuwbouw in 2019 werden met het oog op de toekomst 2.500 zonnepanelen op het dak gelegd. Inmiddels is ook een duurzaam batterijsysteem geïnstalleerd om de energie in op te slaan. Een slim energiemanagementsysteem laadt de batterij overdag met groene zonnestroom en verdeelt het ’s avonds naar behoefte over de elektrische trucks. “Op papier klopt het allemaal. Deze pilot moet gaan uitwijzen of het ook daadwerkelijk zo werkt”