Siep Amsterdam uit het Friese Hindeloopen maakt zijn eerste kilometers met zijn nieuwe Scania combinatie. Na jaren met dat andere Zweedse merk zwichtte Siep deze keer voor een Scania V8. Om precies te zijn een Scania 650S Highline met een Noorse opbouw en aanhangwagen van Bussbygg.
Transportbedrijf Siep Amsterdam uit Hindeloopen bestaat al 138 jaar en daarmee is dit het oudste transportbedrijf van Friesland. Het bedrijf rijdt met vier combinaties met stukgoed en groupage Zweden en Noorwegen en eigenaar Siep Amsterdam was na 1,5 miljoen kilometer met zijn vorige truck nu zelf aan de beurt voor een compleet nieuwe combinatie.
Het bekende transportbedrijf uit Hindeloopen rijdt al sinds jaar en dag met Volvo trucks. Siep Amsterdam: ,,Mijn vader kocht ruim vijftig jaar geleden al Volvo trucks bij de toenmalige dealer, Wierda in Joure. Later werd dat dealerschap overgenomen door M.S. de Vries in Beetgum en daar waren we zelfs de eerste klant die een nieuwe truck kocht. En, eerlijk is eerlijk, we hebben het altijd goed gehad met de trucks en de service maar nu wilde ik een keer wat anders. Toen ik net 18 was heb ik ooit twee weken met een Scania V8 gereden en dat was wat in die tijd. Ook nu nog kriebelde het soms wel als ik in Noorwegen zo’n Scania V8 hoorde wegrijden’’.
Familiebedrijf
De emotie van de V8 speelde een grote rol bij de beslissing maar ook Scania dealer Rinsma was een factor bij de beslissing om voor Scania te kiezen. ,,Rinsma is, net als wij een hecht familiebedrijf met korte lijnen. Iedereen kent elkaar en de sfeer binnen Rinsma past gewoon bij ons. Dat een Scania een topmerk is staat buiten kijf maar met de mensen die er achter staan moet ook een klik zijn, en zo voel ik dat bij Rinsma. Zij hebben het hele traject begeleid en daarbij is alles keurig volgens afspraak geregeld en verzorgd, aldus Siep Amsterdam.
King of the Road
De Scania 650S Highline is, naar Scandinavisch model uitgevoerd als 6x2 chassis met een sleepas. De Scania is uitgerust met het King of the Road pakket met alle luxe en alle Scania veiligheid systemen. Het interieur werd door Special Interior op smaak gebracht met ingetogen, maar sjieke aanpassingen zoals een lederen dashboard bekleding met fraaie rode stiksels. Ook het plafond en de achterwand werden aangepakt met daarin een rood verlicht Bussbygg logo. Aan de buitenkant werd de truck voorzien van een Trux bullbar, een verlengde zonneklep en een stoere lichtbak met daarnaast ronde verstralers. Vier indrukwekkende luchthoorns op het dak maken het plaatje af.
Bussbygg
Voor de opbouw van de motorwagen en de complete aanhangwagen koos Siep Amsterdam voor het Noorse Bussbygg. In Scandinavië zijn deze carrosserieën een begrip maar in ons land werd dit merk nog niet eerder verkocht. ,,Ik wilde beslist weer een combinatie met zijdeuren en ik heb bij twee Finse merken en bij Bussbygg offerte opgevraagd. Uiteindelijk ben ik toch gezwicht voor de kwaliteit van dit merk. De afwerking van het geheel is echt fantastisch en er is echt nagedacht over allerlei details. Zo zijn er keurige opstapjes, handvaten en is er een uitgekiend systeem voor ladingzekering. De bakken zij geïsoleerd uitgevoerd maar desondanks heb ik op een millimeter na 250 cm breedte aan de binnenkant. De insteekhoogte van de motorwagen is 283 cm, die van de aanhangwagen is vijf centimeter hoger’’. Met de strak uitgevoerde nieuwe combinatie hoopt Siep Amsterdam de komende anderhalf miljoen weer vooruit te kunnen.