Big Machinery uit Velddriel heeft een nieuwe Scania 650S 6x2. “Onze vrachten bestaan vrijwel uitsluitend uit zware machines dus een V8 met flink wat marge in de pk’s en het koppel is wat ons betreft de juiste keuze,” licht Ad van Beurden de aanschaf van de nieuwe Scania toe. De nieuwe V8 vervangt een Scania R500 die alweer een tijdje meedraaide.
Big Machinery is een grote Europese speler op het gebied van gebruikte en nieuwe zware constructie-equipment voor het grondverzet, demolition en de mijnbouw. Wie een zware Cat, Demag, Komatsu of Hitachi zoekt, komt al gauw bij Big uit. “Wij hebben altijd minimaal een 500 machines op voorraad zodat we snel kunnen leveren. En dat is nodig want we handelen en verschepen over de hele wereld. Als er morgen een klant belt uit het Continent Afrika of Oost Europa, kan het verkochte materiaal meestal snel op transport. Dit ondanks het feit dat niet de machine maar doorgans veel meer het papierwerk de grootste uitdaging is. Nog los van het feit dat wij op soms plaatsen moeten afleveren waar amper een haven is of een weg naar toe leidt.”
Export
De export naar buiten Europa brengt veel korte ritten met zich mee op onregelmatige uren. “Het meeste werk is tussen onze vestiging en de haven van Antwerpen”, vertelt Ad. “Maar we halen en brengen ook machines voor onze klanten. Toch gaat deze nieuwe Scania niet zo heel veel rijden. We denken een 60.000 km per jaar.” Dat is ook de reden dat de nieuwe Scania bestuurd wordt door een gepensioneerde chauffeur. “Die is al 73. Maar dat is een prima oplossing. Er melden zich genoeg chauffeurs om op deze auto te mogen rijden. Maar als ze horen dat het maar voor drie á vier ritjes per week is, wordt het toch een ander verhaal.”
Strakke afwerking
Big Machinery heeft de truck een fraai design gegeven. Hij ziet er in zijn grijs metallic met hoogglans zwart gewoon enorm chique uit. Het hele BIG Team vindt de Scania ook uiterst geslaagd. “Hij is écht af zonder over de top te zijn. Het meeste spuitwerk is al door Scania af fabriek gedaan. Alleen kleine details als de toplampen en zo meer hebben we zelf laten spuiten.” Ad geeft ronduit toe dat de aanschaf zeker gedreven is door emotie. “Maar aan de andere kant, we doen er zeker 10 jaar mee voordat we hem weer inruilen. Dan hebben we heel veel plezier van de truck gehad en brengt hij nog goed geld op. Dus vind je die meerkosten in wat spuitwerk, een LED, V8 en een driverpakket over het totaal niet meer terug.”