Michel Kramer uit Hellevoetsluis reed afgelopen week de eerste meters met zijn nieuwe Scania 770S. Het is een rondom luchtgeveerde 8x2 bakwagen met de sterkste V8 motor op de markt. “Ik heb hem echt gekocht om ons als bedrijf eens te verwennen. Ik ben net 50 geworden en dit is dus onze Abrahamauto”, aldus de V8-liefhebber pur sang.
Bakwagen
Hij zal er zelf nauwelijks op rijden, maar toch wilde hij de dikste V8 die Scania te bieden heeft. Dat Michel Kramer altijd voor Scania’s met een V8 gaat, is bekend. Zijn andere twee voertuigen zijn ook uitgerust met Scania’s 16-liter motor. “Maar dat zijn trekkers, dit is een bakwagen met een gestuurde voor- en naloopas”, vertelt Michel. “Dat komt omdat we deze auto in combinatie met een dolly en een vijfassig Broshuis chassis gaan inzetten als LZV in de containers. Want dat is ons werk. Wij rijden hoofdzakelijk nationaal containers uit de Rotterdamse haven het land in en volle containers voor de export weer terug naar de haven. Daarvoor hebben we bij één van onze klanten zelfs een kleine stradle carrier staan zodat we zelf op en af kunnen zetten. De installatie weegt ook meteen zodat we rederijen het juiste aantal kilo’s kunnen opgeven. Dat is weer van belang in verband met het laadschema van de boot.”
Ever Given
Kramer zegt geen last te hebben van de Covid. “Het was bij ons altijd al druk en het wordt alleen maar drukker. Alleen toen de Ever Given dwars op het Suezkanaal lag, hadden wij naderhand plotseling een reuzenpiek. Daar hebben we ons best gedaan, zoals we altijd iedereen proberen te helpen. Maar ondanks dat wij eigenlijk nooit nee zeggen, gold toen toch ook voor ons dat onze bestaande klanten vóór gingen boven incidenteel werk.”
De echte V8 roffel
Op die manier maken de drie voertuigen van Michel Kramer zijn bedrijf tussen de 80 en 100.000km per jaar. “Slapen doen we nooit in de auto’s en 770pk heb je natuurlijk niet nodig in dit werk. Dat zijn zeg maar pure liefhebberij en motivatie-pk’s. Want met een keertje de Van Brienenoordbrug op, hebben we het wel gehad. Maar ik vind die V8 techniek gewoon mooi, maar ik mis toch wel de echte roffel.”
King of the road pakket
“Maar verder? Ik adem gewoon transport en Scania is al 28 jaar mijn merk. Bij mij moet een auto zowel mooi als heel functioneel zijn. Je kunt het zo gek maken als je wilt: dat is een kwestie van geld. Maar ik heb als principe dat we er ons brood mee moeten verdienen. Het kan een verstandig besluit zijn om een auto voor een deel te financieren. Maar voor de extra’s wil ik echt niet moeten lenen. Daarbij kun je bij Scania genoeg opties af fabriek aanvinken. Maar een S-cabine is al heel compleet. Dus afgezien van een standairco en het King of the Roadpakket en wat betere stoelen en zo hebben we niet eens veel gedaan. Ja, ik heb er andere gordijnen ingezet; puur voor het mooi want veel zullen we die niet nodig hebben.”
Huisstijl
Bij deze 770S zit het bijzondere dus in het spuitwerk en de details. “Zoals bijvoorbeeld de speciale manier waarop de achterkant van deze auto is ingevuld”, wijst Michel. “Dat heeft niemand.” En soms worden vondsten van Michel tot hype. “Zo ik rijd al sinds 2002 in onze bekende grijs/zwarte kleurstelling als huisstijl. Dat was toen héél apart want trucks moesten toen rood zijn. Nu is het een hype en zie je bijna alleen nog maar grijze en zwarte auto’s.”
Elf aslijnen LZV
Het functionele komt weer goed naar voren bij de as-configuratie. “Hiervoor reden we een LZV in een B-double samenstelling. Maar die kwam enorm binnendoor zetten. Dat wilde ik minder hebben en ik moet zeggen dat deze truck met zijn drie sturende assen veel beter binnen de lijnen blijft. Want met in totaal elf aslijnen onder je truck gebeurt er wel wat. Daarvan kan ik er als ik leeg ben overigens zeven omhoogtrekken en dan stuurt het weer heel anders.”
Verjaardagscadeau
“Toch zal ik niet veel op deze auto rijden”, stelt Kramer iets teleurgesteld vast. “Ik ben meer de vliegende kiep binnen het bedrijf dus komt er gewoon een vaste chauffeur op. Die gun ik het echt. Maar evengoed vind ik, dat ik een prachtig verjaardagscadeau gekregen heb.”