Het lijkt wel of de Scania ST serie van Vlastuin Truckopbouw ineens een opleving krijgt. Dit product van Nederlandse bodem werd in 2017 voor het eerst gelanceerd maar nu ineens zien we de ene na de andere verschijnen. De nieuwste is een 770ST Highline van Patrick van den Hoeven.
Zoals bekend maakt Scania al jaren geen torpedo modellen meer. Het is in Europa gewoon niet rendabel voor een truckproducent om zo'n niche model in het programma te houden. Voor een bedrijf als Vlastuin Truckopbouw is zo'n niche echter bijzonder interessant. Vlastuin begon al met de vorige generatie, de R- serie met het ombouwen van frontstuur trucks naar torpedo modellen. Dat kon toen nog met de originele Scania neus. Met de komst van de 'nextgen' serie van Scania, inmiddels al weer vijf jaar geleden, kon dat niet meer. Vlastuin Truckopbouw investeerde toen in een eigen ontwerp op basis van de S- cabine.
Het recept is eenvoudig: Je bestelt een extra lange wielbasis Scania S- serie en vervolgens breng je hem naar Renswoude. Daar wordt de cabine naar achteren verplaatst waarna er een indrukwekkende neus voor gebouwd wordt. Zo simpel als het lijkt is het niet helemaal, want zaken als de cabine ophanging, de deuren, de instap en de aansluiting van de neus op de cabine moeten ook aangepast worden. Het resultaat is zeker indrukwekkend te noemen, en naar onze schatting heeft Vlastuin er al een kleine vijftig op de weg gezet inmiddels.
De nieuwste is de neus van Patrick van den Hoeven die je hier ziet. Met de sterkste motor, een 6x2 sleepas chassis en de stoere bullbar voorop zet dit bedrijf weer een plaat van een truck neer. Patrick postte deze foto zelf, met de opmerking dat de auto nog niet helemaal af is. Er komt nog extra verlichting op en een setje staande uitlaten. Ook het interieur moet nog afgemaakt worden bij Truckstyling Lunteren.