Rouwmaat heeft een Scania R410 8x4 met een 65 T/m Palfinger autolaadkraan in gebruik genomen. De truck is verder voorzien van een NCH kabelsysteem.
De nieuwe R410 is de laatste uit een serie van vijf nieuwe trucks voor Roumaat. In totaal telt de vloot nu 65 Scania trucks!
De 8x4 met twee negen tons sturende voorassen is helemaal gespecificeerd voor zijn taak. “Deze auto is de vervanger van de oude Scania 124G kraanwagen die we 17 jaar lang en 942.000 km probleemloos hebben ingezet,” vertelt Rouwmaat. “Die mocht wel eens met pensioen en dat was meteen het moment om een efficiëntieslag door te voeren. De nieuwe truck kreeg daarom een as meer en meer mogelijkheden om zoveel mogelijk werkzaamheden met één voertuig te kunnen doen.”
Dat begint al met het geïntegreerde kabelafzetsysteem waardoor de laadvloer volledig vlak blijft. De 65 ton/m Palfinger heeft een bereik van 18 meter en is vier keer gestempeld. “Dan kunnen we nog steeds 2,5 ton aan de haak hangen zodat we een mini silo, afvalcontainer of een bouwkeet overal makkelijk op de juiste plaats krijgen. De truck heeft verder een evenaar aan boord die in een speciaal ontworpen rek boven de brandstoftank zit.” Bijzonder is verder dat het voertuig rondom luchtgeveerd is. “Dat is minder gebruikelijk in dit werk, maar zo kunnen we de auto makkelijk waterpas zetten en soms is het heel handig als je het hele voertuig omhoog of juist lager kunt zetten.”
Rouwmaat koos bewust weer voor Scania en is zeer te spreken over de 410 pk SCR-only motor met in dit geval een tweepedaals Scania Opticruise schakelsysteem. “Daarvan hebben we er al een paar lopen en die doen het qua verbruik heel goed bij ons, ondanks dat wij ze heel zwaar inzetten. Zo rijdt deze nieuwe auto zeker de helft van de tijd met een aanhangwagen en dan moet hij er stevig aan trekken. We hebben er verder ook een Scania Retarder op laten zetten. Samen met het Ecoroll 2 systeem draagt dat bij een gunstige exploitatie.”
De vlakke laadvloer heeft aan de voorzijde twee twistlocks zodat er ook 20-voets containers vervoerd kunnen worden. “Ons werk vraagt om veel afzeker- en vastzetmaterialen”, legt Rouwmaat uit. “Vandaar dat de truck aan beide zijden RVS opbergkisten kreeg voor de nodige kettingen, spanbanden en netten. “Dat gaat natuurlijk wel ten koste van de hoeveelheid brandstof, maar omdat we doorgaans toch elke avond thuis zijn, is dat geen probleem. Dat we toch gekozen hebben voor een slaapcabine komt omdat de kraan nagenoeg direct boven de tweede as geplaatst moest worden. Met een kleinere cabine krijg je dan een gat tussen de kraan en de achterwand. Die ruimte hadden we niet nodig en zo heeft de chauffeur wat extra comfort.”
Ondanks dat hier om een echte werkauto gaat, heeft Rouwmaat niet bezuinigd op de afwerking. Zo staat het voertuig rondom op lichtmetalen velgen en kreeg hij, net als alle andere trucks binnen het bedrijf, spoilers. Twee camera’s voor de dodehoek en goed zicht naar achteren maken het werk voor de chauffeur veiliger.
Rouwmaat heeft een vaste chauffeur op de auto. “Dat is in dit werk het behoud van je voertuig. Vandaar dat de chauffeur recent nog een training voor het werken met de kraan heeft gekregen. En alle chauffeurs die op de nieuwe voertuigen rijden, krijgen nog via Scania een extra rijtraining zodat ze hun Scania optimaal kunnen inzetten.”