Scania heeft onlangs een prachtige order binnen gehaald bij Defensie. Maar liefst 2037 trucks mag het merk leveren, en dat is goed nieuws voor de Nederlandse economie. De trucks komen namelijk uit Zwolle en ook de toeleveringsindustrie heeft het er druk mee.
In een vorige post kun je alles lezen over deze mega order. Natuurlijk had Scania ons Nationale leger al eerder bediend, maar dat past helemaal in de Scania traditie van legervoertuigen. Tussen 1965 en 1975 bouwde Scania bijvoorbeeld al 3400 4x4 en 6x6 trucks voor legers in Zweden, maar ook voor het buitenland. Het ging om trucks met permanente aandrijving op alle wielen en een volautomatische versnellingsbak. De laatste serie ging naar India en toen die waren afgeleverd bedachten de Zweden zich dat ze er niet eens eentje hadden bewaard voor het museum. Uit de enorme voorraad reserve onderdelen werd toen nog één exemplaar gebouwd voor eigen gebruik. Tijdens de presentatie van de nieuwe XT range stond deze truck opgesteld. Rijklaar en al, en hoewel we er niet mee gereden hebben konden we het niet laten om er even in te klimmen.
De vierkante cabine is volledig speciaal gebouwd maar de deur lijkt zo uit een 80- serie te komen. In de cabine vinden we een enorme motortunnel en een dashbord wat we nog kennen uit de wegversies uit die jaren. Altijd leuk, zo'n klassieker en vooral de geur in zo'n cabine is heel kenmerkend voor de Scania's uit die tijd. Of dat in de bekleding zit of in de stoelen, maar het is echt de geur die wij ons nog herinneren uit die jaren.