Een paar dagen voordat het moederbedrijf van Scania, Volkswagen, via via bekend maakte naar de beurs te willen, gaf Scania topman Henrik Henriksson een heel optimistisch interview aan een Zweedse krant. Dit, omdat de eerste twee maanden van 2018 erg goed zijn verlopen voor de Zweedse truckbouwer.
Scania bouwde en verkocht in 2017 90.800 trucks, een heel groot aantal. Maar daarmee hoor je nog niet bij de grote jongens. Daarmee bedoel ik Volvo en Daimler, die resp. twee en 4,5 keer groter zijn. Maar toch, de tijd dat Scania even veel bouwde als DAF ligt nog niet ver achter ons. DAF bouwt zo'n beetje tweederde van het volume van Scania.
Maar nu het goed gaat met het transport in Europa en nu chauffeurs schaars zijn en Scania het volste vertrouwen heeft de zuinigste truck te bouwen, droomt de directie in Södertälje hardop over een productie aantal van 100.000 trucks. Net op het moment dat het moederbedrijf naar de beurs gaat en daar een groot bedrag binnenhaalt dat nodig is om de techniek van de toekomst te kunnen ontwikkelen en natuurlijk om groter te groeien in andere delen van de wereld. Of Scania daar ook nog wijzer van wordt, staat overigens nog te bezien. Maar die 100.000 trucks per jaar, dat is wel haalbaar voor Scania!