Scania viert dit jaar het vijftig jarige bestaan van de V8 motoren. De eerste V8 motoren werden in 1969 op de markt gebracht en de eerste Scania V8 ooit was een LBT140, een truck die maar liefst 90 pk meer leverde dan de sterkste zescilinder op dat moment. De truck werd afgeleverd aan Henrik Olssons Åkeri uit het Zweedse Edsvalla.
De Scania LBT140 is een 6x6 houtwagen met een korte cabine. Kenmerkend aan die eerste generatie frontstuur trucks van Scania was dat de koplampen in de bumper zaten. Later werden ze boven de voorbumper in de ondergrille geplaatst. De eerste V8 ooit had al wel de spiegelsteunen met twee ophangpunten. Als je goed kijkt dan zie je op de foto met al die stoere Zweedse mannen ook een eerder model. Daarbij was de spiegelsteun alleen aan de onderkant aan de cabine bevestigd.
Henrik Olsson, nu 74 jaar oud over de eerste Scania V8 ooit die het bedrijf inzette: ,,Toen we hoorden over een nieuwe motor met maar liefst 90 pk meer dan wat we op dat moment hadden besloten we meteen om er eentje aan te schaffen. In de bosbouw konden we het extra vermogen goed gebruiken. Nadat de bak was opgebouwd werd de truck meteen ingezet in een tweeploegendienst. Dat beviel ons zo goed dat de tweede LBT140 al snel volgde''. De nieuwe Scania's hadden wel een wat speciale rijstijl nodig. Olsson herinnert zich vooral dat de koppeling met enige liefde bediend moest worden: ,,De koppeling greep heel hard in en hield gelijk vast waardoor soepel wegrijden lastig was. Eigenlijk was de motor te sterk voor de aandrijflijn. Dat leidde er toe dat we de Scania dealer een paar keer nodig hadden. De reden dat we altijd Scania zijn blijven rijden was dan ook niet alleen omdat de trucks zo goed waren, maar ook de service is altijd voortreffelijk geweest. We zijn altijd vlot geholpen als dat nodig was door Scania dealer Lecab in Karlstad''.