De truckdivisie van Volkswagen, Traton, zegt ervan overtuigd te zijn dat autonoom rijdende trucks in 2030 realiteit zullen zijn. Het bedrijf heeft hiervoor nu een strategie bepaald. MAN en Scania zijn druk aan het testen.
Vorig jaar juli heeft de Duitse overheid volgens Traton, moederbedrijf van MAN en Scania, een wet aangenomen die rijden met autonome trucks op de openbare weg mogelijk maakt, mts de ritten plaats hebben tussen logistieke terminals. De wetmakers willen autonome techniek faciliteren, aldus Traton, niet alleen door dergelijke trucks op gesloten terreinen te laten rijden, maar door ze juist te laten deelnemen aan het openbare verkeer. Er is dan wel een chauffeur aan boord die actief meekijkt.
Minder schade
Ook al zijn trucks de laatste jaren in hoog tempo van steeds meer elektronica voorzien die het rijden verder vereenvoudigen en beveiligen, nog altijd is in 94 procent van de ongevallen, sprake van menselijke fouten, zegt Traton. Minder gewonden en doden en minder schade zijn de drijfveren om door te zetten met autonome techniek, aldus Traton.
Verhoogde inzet
Autonoom rijdende trucks zijn volgens Traton breder inzetbaar, hebben geen pauze nodig, zijn veiliger en kunnen desondanks toch langere afstanden afleggen zonder dat een pauze nodig is. Autonome trucks zijn volgens Traton daarom goedkoper. “Ze zijn ook nog een oplossing tegen het chauffeurstekort. In Duitsland alleen al gaan jaarlijks 30.000 chauffeur met pensioen, waar instroom van 17.000 jongere chauffeurs tegenover staat. “Dit zijn de redenen waarom we de ontwikkeling van autonome techniek willen versnellen”, aldus Traton.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal!