Een Scania G410 8x2*6 (vier assen waarvan er drie sturen en eentje aangedreven) als kolkenzuiger. Je ziet het niet dagelijks, maar Riool Techniek Kraggenburg RTK heeft er één!
De nieuwe Scania G410 van RTK is uiteraard nog niet van het nieuwste model, want dat is er alleen nog maar als R- en S- serie. Evengoed is de nieuwe G met zijn opvallende opbouw een indrukwekkende verschijning. Er is opvallend veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de stoere vierasser. Met een lichtbak, extra verlichting en in kleur meegespoten bumper- en spatborden is het gewoon een hele strakke auto geworden!
De opdracht aan de dealer in Joure was een ultrakort en dus zeer wendbaar chassis te configureren met een hoge interne sterkte. Dat soort chassis bouwt Scania Production Zwolle standaard niet. Maar Scania heeft altijd de mogelijkheid, dit soort opdrachten als special order in Zweden te laten bouwen. Scania’s modulaire systeem biedt hiervoor prima mogelijkheden.
“Wij hebben al een Scania rioolwagen rijden,” verklaart RTK mede-eigenaar Jan van Wijk het uitgangspunt van het nieuwe voertuig. “Maar gezien de vaak beperkte ruimte waar wij met de auto moeten werken, wilden wij het chassis voor de nieuwe truck op dezelfde lengte hebben als het bestaande chassis. Wel wilden we in deze configuratie meer massa mee kunnen nemen zodat het nieuwe chassis toch een fractie langer is geworden. De Scania-fabriek in Zwolle kwam met de gewenste asconfiguratie op een wielbasis van 4,5 meter. De engineers van Special Order van Scania Zweden wisten daar nog 20 centimeter af te halen.” De basis van de truck is een volledig luchtgeveerd chassis dat met een innerliner versterkt is om zo moeiteloos de zware opbouw te kunnen dragen. “Ons uitgangspunt was dat we met deze auto zoveel mogelijk soorten reinigingswerk willen kunnen doen”, aldus Jan. “Vandaar ook het woord rioolcombi.”
Dat het een Scania moest worden, stond voor Jan vanaf het begin vast. “Net zo als dat Scania Joure de auto moest leveren en DHM in Wolvega de opbouw moest verzorgen. Samen hebben deze twee partijen de uitdaging om het grote aantal gewenste gebruiksfuncties onder te brengen op een superkort chassis in een prachtig resultaat omgezet.” Rodi Truckaccessoires zorgde voor de aankleding van de truck en de reclame is aangebracht door Jaap-Jan Oudman van Colournorm uit Assen.