Revisie, of remanufactoring, wordt door veel autofabrikanten gezien als een uitstekende manier om de klimaatdoelen te behalen. Door een onderdeel zoals een versnellingsbak te reviseren in plaats van nieuw te maken, wordt de helft van de grondstoffen en ongeveer 45% van de CO2-uitstoot bespaart. Tot nu toe werden gereviseerde producten alleen gebruikt als reserve-ondereel, maar dit is slechts een kleine markt.
In het onderzoeksproject iReGear van Scania, dat met het KTH Royal Institute of Technology en Scandinavian Transmission Service AB werd uitgevoerd, bleek dat de gereviseerde onderdelen aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen als nieuwe. De ‘remanufactured’ versnellingsbakken werden onderworpen aan precies dezelfde kwaliteits- en functietests als die gemaakt zijn gemaakt van geheel nieuwe onderdelen. Ze werden beoordeeld op dezelfde testinstallatie die voor nieuwe worden gebruikt, met monitoring van ongeveer 100 kwaliteits- en functieparameters.
“Wat een prestatie van het project en alle betrokkenen. Deze gereviseerde versnellingsbak is een overtuigend voorbeeld van hoe de productie van zware voertuigen duurzamer, circulair en efficiënter kan worden, terwijl de hoogste kwaliteitsnormen behouden blijft”, zegt Fredrik Nilzén, hoofd duurzaamheid bij Scania. Dus als je binnenkort een nieuwe Scania krijgt, kan er zomaar een niet-nieuwe versnellingsbak in zitten.