Al sinds de introductie in 2016 valt het indrukwekkende Scania dashboard op. Er is een digitaal info display, maar verder domineren talloze schakelaars het dashboard. Er zijn zelfs zoveel schakelaars dat ook de deurpanelen gebruikt worden voor de schakelaar van de verlichting. Chauffeurs houden van knopjes, maar inmiddels laten andere merken zien hoe het ook kan. Met minder schakelaars ontstaat veel meer rust en overzicht in de cabine. Ook Scania lijkt nu die koers in te slaan.
Het nieuwe Scania dashboard is volledig digitaal en is gebaseerd op een modulaire elektronica architectuur met een reeks nieuwe veiligheidsfuncties. Het nieuwe Smart Dash vormt de basis voor de ontwikkeling van digitale diensten, verhoogde veiligheid en verbeterde gebruikerservaringen volgens Scania. Het nieuwe dashboard biedt naadloze dagelijkse digitale ondersteuning voor chauffeurs en operators samen met oplossingen zoals My Scania en de Scania Driver App. De nieuwe architectuur van elektrische systemen is geheel in overeenstemming met de nieuwe algemene Veiligheidsrichtlijn van de EU en de nieuwe cyberbeveiligingsvoorschriften van de VN.
Over the air updates
Nieuw is dat Scania nu ook ‘over the air’ software updates kan uitvoeren via 5G, dus zonder dat de truck in de werkplaats staat. “Deze introductie vertegenwoordigt een stapsgewijze verandering in Scania’s aanbod binnen het transport-ecosysteem”, zegt Stefan Dorski, Senior Vice President, Hoofd van Scania Trucks. “Wat onze klanten zullen ervaren in met Smart Dash uitgeruste voertuigen is het nieuwste niveau van Scania’s aanbod en ambitie op het gebied van digitalisering, connectiviteit en veiligheid.”
Smart Dash
“Wij beschouwen Smart Dash als een kernonderdeel van ons digitale ecosysteem en als een geweldig middel voor de optimale ondersteuning van de chauffeurs”, zegt Dorski. “Het geeft hen superieure toegang tot alle soorten relevante informatie tijdens het rijden en ondersteunt hen bij het uitvoeren van andere taken wanneer ze geparkeerd hebben via bijvoorbeeld de Scania Driver App en My Scania. Deze oplossingen zijn allemaal met elkaar verbonden en bieden een echt productieve gebruikers ervaring.”
Cyberbeveiliging
De nieuwe algemene veiligheidsvoorschriften van de EU zullen verschillende veiligheidsgerichte kenmerken verplicht maken voor zware bedrijfsvoertuigen vanaf juli 2024. De nieuwe regelgeving, VN/ECE R155 en R156 zal ook van toepassing zijn op cyberbeveiligingstechnologieën die gericht zijn op het voorkomen en beperken van manipulatie met voertuigen. Scania heeft een nieuwe elektrische systeemarchitectuur, gemeenschappelijk voor zowel vrachtwagens als bussen. Deze nieuwe architectuur maakt slimmere en snellere communicatie en cyberbeveiliging op een nog hoger niveau mogelijk en voldoet aan de nieuwe eisen.
Volgend jaar op de markt
Aan de foto is te zien dat Scania kiest voor een groot tweede scherm, naast het digitale hoofdscherm. Daarmee volgt het merk de trend die gezet is door merken als DAF, MAN en Mercedes-Benz. De verschillende uitvoeringen van Smart Dash vervangen de huidige oplossingen van Scania en zullen van toepassing zijn voor vrachtwagens die vanaf het voorjaar van 2024 zullen worden geproduceerd.