Scania kondigde aan vandaag met groot nieuws te komen. Na alle speculaties over een nieuw topmodel met 770 pk zat de redactie van BIGtruck dan ook op het puntje van de burostoel te turen naar de inbox. De verwachtingen waren hoog gespannen want zou Scania nu Volvo dan eindelijk weer van de troon stoten in de vermogensrace? En zou die nieuwe V8 het dan ook redden zonder EGR, net als de 650? En zou de 730 pk versie nu vervallen? Of zou daar ook een update van komen? Kortom, we hadden alle vragen voorbereid.
Het nieuws zou rond het middaguur verzonden worden door Scania en jawel, daar kwamen de mailtjes binnen. En heel eerlijk? Als echte dieselfanaat en ouwe trucker kon ik een kleine teleurstelling niet verbergen. Niks 770 pk, niks nieuwe V8 en niks topvermogens voor het allerzwaarste werk maar elektrische en hybride trucks voor de distributie.
Ok, dat was dus even schakelen, maar wat een mooi nieuws eigenlijk. Natuurlijk blijven we liefhebbers van die grote V8 motoren maar een merk als Scania moet ook verder in het segment van de distributie. Met de nieuwe elektrische- en hybride trucks zet het merk nu de eerste stap in een toekomst die onvermijdelijk is. We zullen, of we dat nou leuk vinden of niet, mee moeten met de ontwikkelingen en het is een feit dat binnensteden emissievrij worden in de toekomst. Voor het lange afstand vervoer zullen er ook alternatieven gevonden moeten worden maar de focus ligt eerst op de distributie en het stadsvervoer. Scania zet daar nu een prachtige stap door als eerste met een hele serie elektrische- en hybride trucks te komen die af- fabriek geleverd worden.
Daarmee is Scania een heel stuk verder dan de nieuwe merken zoals Tesla en Nikola die claimen dat ze elektrische trucks hebben. Voor beide geldt dat ze nog steeds niks hebben laten zien wat productierijp is of wat functioneert in de weerbarstige praktijk van alledag. Scania doet dat wel, want nadat er de afgelopen jaren uitvoerig getest is start de serieproductie in het eerste kwartaal van volgend jaar al! Het gaat daarbij voorlopig alleen om motorwagens met de P- of L- cabine, en met een actieradius tot 250 kilometer voor de volledig elektrische truck. Dat is in de praktijk ruim voldoende voor heel veel toepassingen, maar onderweg bijladen kan ook.
En natuurlijk zijn er inmiddels ook elektrische trucks van DAF, MAN, Volvo en Mercedes gepresenteerd, maar voor zover wij weten is Scania de eerste die met een hele range van hybride- en elektrische trucks start met serieproductie. Gewoon hele herkenbare Scania trucks zonder allerlei rare vormen, blauwe lampjes in de grille en Amerikaanse Tell Sell praatjes, maar met prima inzetbare distributietrucks. En eigenlijk is dat een veel grotere stap dan een nieuwe variant van een V8 dieselmotor met nog meer vermogen. Maar uiteraard houden we ook die ontwikkelingen scherp in de gaten!
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Meer informatie over de nieuwe Scania hybride en volledig elektrische trucks vind je hier!