Tot nu toe waren de LNG trucks van Scania uitgerust met de L, P, G en R- cabine en met maximaal 410 pk. Met de nieuwe generatie kan er ook gekozen worden voor de S- cabine en zijn er vermogens leverbaar van 420 en 460 pk. De nieuwe gasmotor is gebaseerd op de eigen 13 liter motor, en dus niet op de nieuwe Super krachtbron. Wel is de rest van de Super aandrijflijn toegepast, met de G25 versnellingsbak en de nieuwe achteras van Scania. Dat levert een brandstofbesparing op van 5%. De nieuwe motoren leveren in de sterkste uitvoering een koppel van 2300 Nm waarmee voortaan de Scania LNG motor ook geschikt zijn voor het zwaarste werk. Verder zijn er nieuwe mogelijkheden voor de keuze van brandstoftanks, waardoor de actieradius oploopt tot maar liefst 1800 kilometer op één tank bij 40 ton totaalgewicht.
De Scania LNG motoren zijn geschikt voor LNG, Bio-LNG en Bio CNG. Daarmee is een CO2 reductie tot maar liefst 80% te realiseren. Helaas geldt de vrijstelling in de Duitse Maut niet meer voor LNG motoren. Dat is in het kader van de CO2 reductie een gemiste kans want elektrisch rijden over langere afstanden in Europa is met een elektrische truck voorlopig nog een grote uitdaging. LNG, en zeker Bio-LNG is dan ook een fantastische oplossing voordat de Europese laadinfrastructuur op niveau is, en dat gaat echt nog een paar jaar duren.
Korting in de Maut
Wel komt de nieuwe generatie LNG trucks van Scania in aanmerking voor klasse 3, wat een korting geeft op de Maut van 1,6 cent per kilometer. Wat ook helpt is dat de LNG prijzen aan de pomp inmiddels weer gedaald zijn naar een acceptabel niveau.