Internationaal Transportbedrijf de Vries uit Hallum heeft twee Scania R410 LNG trekkers in gebruik genomen. De nieuwe Scania’s worden met name ingezet voor ritten in Duitsland als LZV combinatie. Daarbij zet De Vries grote stappen op het gebied van duurzaamheid want meer meenemen per rit gaan hierdoor hand in hand met het verlagen van de CO2 uitstoot.
Het wagenpark van De Vries omvat 75 eenheden, allemaal van het merk Scania. Het bedrijf heeft een langdurige relatie met Scania dealer Rinsma. Ook voor de stap naar LNG bood Scania de beste oplossing volgens directeur Gerrit Douwe de Vries: ,,Wij hechten zeer aan langdurige relaties en we hebben niet alleen een uitstekende relatie met de dealer, maar ook meer dan goede resultaten met Scania. Voor ons was de keuze voor de Scania R410 op LNG dan ook eenvoudig’’. De nieuwe trucks zijn voorzien van alle in Duitsland verplichte veiligheid systemen zoals een actieve bewaking van de dode hoek en een naar achteren gerichte camera op de volgtrailers.
Ladingstromen bundelen
De Vries is met name actief op het gebied van transport, distributie en warehousing van levensmiddelen door geheel Europa. Een specialiteit is de groupage van zendingen van verschillende leveranciers die daardoor met één combinatie naar de DC’s in binnen en buitenland vervoerd worden. Daarmee komt er een einde aan de rijen trucks die soms voor een DC staan te wachten om een deellading, of soms slechts enkele pallets af te leveren. Door die stromen te bundelen in de warehouses in Hallum en Veghel ontstaan complete groupage ladingen. Hiervoor beschikt De Vries over 15.000 m2 warehouse faciliteiten in Hallum en 9.000 m2 in Veghel. Op beide locaties zijn crossdocks waardoor goederenstromen gebundeld kunnen worden.
CO2 Footprint verlagen
Door de inzet van de, inmiddels negen LZV combinaties is er een belangrijke besparing van het aantal kilometers gerealiseerd. Om nog duurzamer te kunnen werken zet De Vries voortaan ook LNG trucks in. ,,Voor ons zijn dit de eerste LNG trucks en we zijn zeer benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van alternatieve brandstoffen. Door de inzet van deze duurzame voertuigen, zeker als LZV dragen wij hiermee in belangrijke mate bij aan het verlagen van de CO2 footprint van onze opdrachtgevers“.
Internationale inzet
De Vries rijdt zowel nationaal als internationaal en De Vries kijkt reikhalzend uit naar een verruiming van de Europese regels voor de inzet van de LZV. ,,Als een land als België de toelating voor de LZV zou vereenvoudigen zouden we ook daar een enorme stap kunnen zetten op het gebied van duurzaamheid. Verder zou een verruiming van het gewicht voor de LZV in Duitsland een enorme stap in de goede richting zijn, maar ook binnen de 40 ton limiet kunnen we al uit de voeten met onze combinaties’’.
R&O Contract
De Scania LNG trekkers zijn voorzien van de ruime Scania R Highline cabine, net als de Euro-6 dieseltrucks van De Vries. De trekkers zijn volledig lucht geveerd. Hoewel De Vries het reguliere onderhoud in de eigen werkplaats uitvoert is er voor de LNG trucks gekozen voor een compleet onderhoud en reparatie contract met Scania dealer Rinsma met vestigingen in Berlikum en Drachten.