Scania met 215 ton/meter Fassi voor Mick Volendam

Nieuws
21-03-2021 | Door Iep van der Meer

Met een Fassi cabinekraan van maar liefst 215 ton/meter, nam kraanbedrijf Mick uit Volendam deze maand de zwaarste cabinekraan in gebruik die ooit in Nederland op een Scaniachassis is gebouwd. Niet alleen de kraan is exceptioneel. Ook de Scania zelf is met zijn 10x4 configuratie, 650 pk sterke V8 motor en een hoge R-cabine een niet alledaagse verschijning. 

De Scania is al de derde van dit merk in de vloot van Mick Volendam. “Als het om een truck met een zware cabinekraan gaat, zijn er eigenlijk maar twee merken en voor ons maar één: Scania”, vertelt Nico Tol over de investering. “Dat heeft alles te maken met de klik die we met de dealer in Amsterdam hebben, de excellente service en het feit dat we bij Scania ook meteen het onderhoudscontract en de financiering hebben ondergebracht. Dat houdt de lijnen kort. Daar komt bij dat het Scaniachassis af-fabriek al helemaal optimaal is voor dit soort opbouw: laag en, omdat de af-fabriek te bestellen innerliner helemaal tot voorin doorloopt, supersterk en stijf.”

Sterk en stijf chassis

Een sterk en stijf chassis is echt een pluspunt. Want de 10x4 tilt een zware kraan die in combinatie met een uitschuifbare jib tot 40 meter hoog komt. “Of héél ver verticaal kan hijsen en dat gebruiken wij net zo vaak”, vertelt Nico Tol. “Daarom hebben wij ook een zware lier op de auto zodat we ook met een stationair geplaatste giek kunnen hijsen. Dan zijn de krachten die op de auto komen natuurlijk heel groot. Een Scania kan dat hebben.” De machine kan rondom zijn werk doen dankzij een vijfde, 16 tons stempelpoot vóór op de truck. Hierdoor kan de kraanoperator ook over de cabine hijsen. 

Bakwagen/trekker  

De 10x4 mag dan een hele grote auto lijken, in de praktijk is er juist enorm gepast en gemeten om hem zo compact mogelijk te houden. “Met deze truck willen we naar plaatsen waar je met een mobiele telekraan minder makkelijk komt. Dus moet hij wendbaar zijn wat met die drie sturende assen goed geregeld is. We willen hem ook multifunctioneel inzetten. Dat doen we met de mogelijkheden die de zware 3,5 duims schuifschotel ons biedt. Daardoor kunnen we zowel een vier meter lange laadbak als een complete dieplader meenemen. Dat gebeurt nog wel eens als we een rupskraan moeten vervoeren. Dan zitten we met ontheffing op 22 meter lengte. En verder moet er heel veel uitrusting mee. Want je wilt niet nog weer een truck apart moeten meesturen om de zaken als de het verlengstuk van de jib, de evenaar en al dat soort spullen te vervoeren. Elk hoekje en gaatje is dan ook benut voor opslag van hijskettingen, singles, sluitstukken enzovoort. Al dat RVS-werk is gedaan door Stam in Obdam. De kraan en steunpoten zelf zijn gemonteerd door De Jong BV in IJmuiden.”

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
04-07-2024
650_2024_Gerjac_Velsen_Noord-005 (960 x 640)

Nieuwe kraanwagen voor Gerjac

De nieuwe Volvo kraanwagen heeft de zwaarste kraan van het bedrijf
Nieuws
02-11-2021
VELDHUIZEN_MERCEDS_8x2_ERKINS_ER172__lv_1_-1400.jpg

172 Tm Erkin kraan op Arocs chassis voor De Gier

De Gier uit Rotterdam heeft een nieuwe Mercedes-Benz Arocs vier asser met een indrukwekkende Erkin autlaadkraan…
Nieuws
31-08-2019
Lift_20-1400.jpg

A.s zaterdag: Lift'N Load in Gorinchem

Volgende week staat de Evenementenhal in Gorinchem weer in het teken van transport. Op 3, 4 en 5 september worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.