Nieuws
09-01-2020 | Door Tim de Jong

Den Ouden Tanktransport uit Alblasserdam nam onlangs de eerste Scania met L-cabine in ons land in gebruik die als een 4x2 trekker uitgevoerd is. De L-cabine werd speciaal aangeschaft vanwege de ultra lage instap. De chauffeur die er op rijdt, stapt namelijk wel 70 tot 80 keer op één dag in en uit zijn cabine.

“Je wilt dat al je medewerkers gezond de eindstreep halen,” vertelt directeur Jan den Ouden over zijn besluit om zo’n Scania met lage cabine te kopen. “Dus als je er één hebt die, zeg maar, geen 50 meer is én dagelijks waanzinnig veel in- en uitstapt, moet je éven verder kijken. Dus kwamen we bij de L-cabine van Scania uit. De eerlijkheid gebiedt te vertellen dat wij veel trucks van dat andere Zweedse merk rijden. Die heeft ook een versie met een lage instap. Maar die levert geen ultra lage cabine als 4x2 trekker. Scania kon dat wel.”

De Scania met L-cabine heeft een 360 pk vijfcilinder SCR-only motor en wijkt volgens Scania in alle opzichten af met wat Den Ouden normaal gesproken op de weg zet. “Wij zijn gespecialiseerd in het transport van vloeibare lading. In dat werk rijden wij doorgaans met vermogens rond de 450 pk en doen we verder niet te gek. Dan is dit voertuig inderdaad wel even iets anders.”

Niet normaal

Dat komt volgens Den Ouden omdat er ook ander werk dan normaal mee gedaan wordt. “We gebruiken deze auto eigenlijk vooral in en om het Rotterdamse havengebied. Daar laadt en lost de chauffeur zijn tank. Of hij koppelt om. Dus de chauffeur staat bijna net zoveel naast zijn truck als hij er inzit. Dat verklaart het grote aantal keer per dag dat hij in- en uitstapt. Dan zijn de twee brede treden en de knielfunctie echt een flinke bijdrage aan het comfort en het welzijn. Met de eerste trede op amper 20 centimeter loopt hij zó naar binnen. Dat werkt sneller en is in ergonomisch opzicht precies wat er nodig was.”

Volgens Den Ouden maakt dat de hogere aanschafprijs weer goed. “Want vergeleken met een normale P-cabine is dit wel duurder. Aan de andere kant heb ik nu een chauffeur die helemaal gelukkig is. Sowieso had ik dit niet gedaan als hij het niet had zien zitten. En verder kunnen we de auto langer afschrijven. We kunnen namelijk makkelijk 10 jaar met deze Scania vooruit. Want hij zal nog geen 30.000 kilometer per jaar gaan doen.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
10-04-2019
SUEZ_Scania-LNG-1-pers2019.jpg

Suez kiest voor de LNG Scania met L-cabine

Afvalgigant Suez investeert in 13 Scania huisvuilauto's met een low entry cabine. De speciale Scania's maken…
Nieuws
20-09-2016
ScaniaPshort-copy.jpg

Nieuwe Scania P-cabine op Iepieleaks

Lezers van onze internationale website Iepieleaks hebben de redactie de eerste foto's aangereikt van de nieuwe Scania…
Nieuws
30-10-2019
Staay_Scania-1-pers-2019.jpg

Een treetje extra voor chauffeurs Staay Food Group

Anderhalf jaar geleden kocht Staay voor het eerst vier nieuwe Scania’s voor hun vestiging in Vleuten.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.