AW Groep in Lisse nam afgelopen week de eerste Scania in Nederland in gebruik die voorzien is van een elektrisch aangedreven WierdaHybrid PTO voor de cabinekraan en haakarmsysteem. AW kocht de P410 8x4*4 met hefbare en gestuurde naloopas met het oog op de steeds strenger wordende regelgeving voor het werken in binnensteden.
“Voor ons is het de eerste auto die we met deze schone installaties uitrusten,” vertelt groepsleider materieel & onderhoud Dennis Versluis over de truck. “En volgens mij ook de eerste Scania in Nederland die ermee gaat rijden. Wat wij er mee voor ogen hebben, is dat we veel stiller in binnensteden kunnen werken en tijdens het werken met de kraan op de haakarm emissievrij bezig zijn. Verder zien wij het als een investering in de toekomst. Want omdat wij acht tot tien jaar met een voertuig doen, wil je nieuwe auto’s zo toekomstbestendig mogelijk hebben.”
Stil en duurzaam werken
Het bijzondere aan het voertuig is dat zowel de Hyva 22 ton/m kraan als de 26 tons haakarminstallatie worden aangedreven door een elektrisch/hydraulische PTO van WierdaHybrid. Daarbij wordt de aandrijving van de hydraulische pomp overgenomen door een elektromotor die gevoed wordt uit een 30 kW/h Li-Ion po4 accupakket. Dat moet voldoende energie leveren om 3,5 uur continu te kunnen werken met de kraan en de haakarm en dat lijkt ruim voldoende voor de inzet over een dag. Mocht dat onverhoopt een keer niet het geval zijn, dan kan de chauffeur nog steeds op de truckmotor verder draaien. ’s Avonds laadt hij het accupakket via de onboard lader in 8 uur weer op voor de volgende dag. De laadinstallatie is verder zo ingericht, dat de chauffeur niet kan starten zolang de laadkabel nog in het contact zit.
De truck is uitgerust met P-dagcabine met een verhoogd dak vanwege de makkelijke instap en het zicht rondom. Vanwege de naloopas heeft de truck een grotere wendbaarheid en dan is een goed overzicht extra belangrijk. “De afwezigheid van een EGR bij de 410 pk motor spreekt mij zeer aan,” aldus Versluis. “Wij rijden relatief veel korte afstanden en dan is het regenereren nog wel eens een dingetje.”
AW gaat het voertuig algemeen inzetten tussen de verschillende onderdelen van het bedrijf. “Wij zitten in de grond- weg- en waterbouw, in de groenvoorzieningen en in de grondstoffen. De auto kan dus de ene dag met groenafval en de volgende dag met zand of puin rijden.”