De Boerman Groep uit Hardinxveld-Giessendam heeft voor het eerst twee Scania’s aangeschaft. De reden is dat Scania voor het zware combinatie kraan-voertuig dat Boerman in gedachten had, af-fabriek de beste technische specificaties kon bieden. 135 tonmeter op een vierasser is tenslotte redelijk aan de max.
“Wij willen met dit voertuig vér en hoog kunnen hijsen,” vertelt hoofd technische dienst Marco Wigmans van Boerman Transport. “En om zo kort mogelijk te kunnen staan op de plaats waar het moet gebeuren, willen we ook vóór over de cabine kunnen hijsen. Want wij willen de volledige marge kunnen gebruiken als het nodig is.” Daarom keek men bij Boerman eigenlijk eerst naar de kraan die men wilde hebben en vervolgens naar het voertuig wat daar het beste onder zou passen. Het werden twee Palfinger-kranen. “Die zijn negen keer uitschuifbaar wat ons een hydraulisch bereik van 22 meter oplevert. Met een extra fly-jib erop en zes keer uitgeschoven komen we zelfs op 34.5 meter en hebben we nog 900 kilo hijsvermogen.”
Lage schotelhoogte
“Daarvoor hadden we trekkers nodig die over een zo sterk en zo laag mogelijk chassis beschikken. Scania kwam daar met zijn rondom luchtgeveerde G500 8x2*6 heel goed mee uit de bus. Dat is een wendbare uitvoering met twee sturende assen, een trekas en een hefbare gestuurde naloopas. Maar minstens zo belangrijk was dat Scania die af-fabriek kan leveren met een chassis dat helemaal tot vooraan een innerliner heeft. Daarbij waren wij blij verrast over de chassishoogte,” vertelt Marco. “Wij hadden een schotelhoogte van 124 cm gespecificeerd en de Scania-dealer kwam terug met de mededeling dat zij hem op 118 cm konden leveren. Dat maakte de weg vrij voor hogere banden, 385/55 op de stuurassen en 315/70 op de achterassen. Dan heb je toch een betere loadindex dan met de 295/60-series waarop wij normaal rijden. We hebben nog gekeken of we in plaats van negen ton niet naar 10-tons voorassen konden. Maar op 385/55 banden heb je maximaal negen ton. Dat had dus geen zin. Je moet ook beseffen dat de kraan met zijn hulpframe, stempelpoten en de twee 8-tons stempels aan de voorzijde samen met de cabine en motor al het hele draagvermogen van de twee sturende assen neemt. Dan voegen twee 10-tons assen daar niet zoveel aan toe. Het gewicht van de trailer of semidieplader rust toch al helemaal op de trekas en de naloper.”
Om echt zwaar vóór over de cabine te kunnen tillen, versterkte Palfinger Nederland, die voor de opbouw zorgde, het chassis nog extra zodat de twee 8-tons stempelpoten ook echt maximaal kunnen worden ingezet. De opbouwer monteerde tevens de tailormade RVS spatschermen, gereedschapskisten, een koppelschotel met schuifraam en een demontabele ballastbak van vier meter.
SCR Only
“We hebben bewust voor de zescilinder 500 pk SCR-only motor gekozen omdat we denken dat we dat vermogen wel nodig hebben,” geeft Marco uitleg. “Tenslotte weegt de trekker schoon aan de haak al ruim 30 ton. “Maar verder hebben we de auto’s redelijk standaard gelaten. Extra’s moeten bij ons een duidelijke meerwaarde hebben. Zo hebben we wel gekozen voor extra veiligheid in de vorm van LED-verlichting en AEB, LDW en ESP. Die noodrem en stabiliteitsbewaking is namelijk wel verplicht op een 4x2, maar nog niet op 4-assers. Wij vinden dat wij daar niet op moeten bezuinigen. Dus laten wij dat op al onze multi-assers zetten.”
Boerman Transport is een echte autolaadkraan-specialist. Een van de twee Scania’s wordt daar ingezet. De tweede, verder identieke truck, gaat rijden in de Zwatra kleuren.