HG Transport uit Heerenveen heeft een vijf assige Scania R490 in bedrijf genomen. De luchtgeveerde bakwagen kan de lading zodanig verschuiven dat de aslasten optimaal verdeeld worden.
De Scania met zijn opbouw wordt ingezet voor het vervoer van metaalschroot in 20 voet zeecontainers. Om die reden is er gekozen voor een afzetsysteem. Het bijzondere is dat via een hydraulisch beweegbaar frame de container over een lengte van 1,50 meter naar voren of juist naar achter geschoven kan worden. Daarmee kan de chauffeur de aslasten optimaal benutten en overbelading op één of meerdere assen voorkomen.
“Wij zijn gespecialiseerd in het transport van schroot. Het probleem daarbij is dat het gewicht in een container soms heel ongelijk is verdeeld”, aldus directeur Harm van de Wal van HG. “Daardoor is het soms lastig om het gewicht netjes over de assen te verdelen zonder één of meer assen te overbeladen. Met als gevolg dat wij geen andere keus hebben dan binnendoor te rijden als we niet het risico willen lopen weeglusboetes te krijgen.” Omdat beide opties niet bevorderlijk zijn voor de bedrijfsvoering, kwam men bij HG op het idee het kiepframe ook naar voren en achteren beweegbaar te ontwerpen. Dat men een vijfasser wilde met twee sturende voorassen en een gestuurde naloopas vanwege het netto laadvermogen van 31 ton hielp daarbij.
“Scania levert die standaard af fabriek en daardoor was het relatief eenvoudig om in samenwerking met de Scaniadealer in Joure en Van Zandwijk in Ammerzoden een soort beweegbare berrie met twistlocks te ontwerpen die binnen die extra lengte heen en weer kan schuiven,” aldus Van de Wal. “Wat ook helpt is dat het Scania aslastweegsysteem zo nauwkeurig blijkt dat we van elke as binnen 100 kilo nauwkeurig kunnen zien wat erop ligt. “Door met de hele container over het chassis te schuiven, kunnen we qua aslastverdeling nu de optimale plaats op het voertuig opzoeken en met een gerust hart over de snelweg rijden. We zijn daarmee de eerste in Nederland.”
Van de Wal koos voor Scania omdat hij bijzonder goede ervaringen heeft met de dealer in Joure. “Het is niet gek dat het merendeel van onze vloot Scania’s zijn. Van deze 490 pk motor hebben we er nu drie rijden en die doen het qua verbruik heel goed. Maar het liefst hadden we weer gekozen voor V8 motoren met 520 pk. Maar met de trekkracht van deze 490 pk zescilinder Euro 6 Scaniamotor kunnen we binnen het toegestane gewicht ook uitstekend een aanhanger meenemen. Daarop zetten we een lege container. Dat bevordert onze logistiek op een gunstige manier.
Van den Wal heeft niet bezuinigd op het de uitrusting. Onze chauffeurs zijn de hele week van huis. Dan moet je ze goed materieel meegeven. In mijn optiek is dat een R-Highline cabine met, zoals ik het noem, ‘het hele boekje’ erop. En dat heb ik dan nog laten aanvullen met een magnetron en een koffiezetapparaat. Maar minstens zo belangrijk vind ik dat bij Scania veiligheid voorop staat. Laat het nooit gebeuren, maar die dóór en door geteste stalen cabine kan in ons werk nét een keer het verschil maken. Samen met de andere veiligheidszaken als het Scania AEB en LDW heb ik het gevoel dat ik mijn chauffeurs veilig op pad stuur. Bovendien krijgen ze van Scania nog een gratis chauffeurstraining. Dus wat mij betreft: chauffeurs happy, baas happy. Dat levert altijd het meeste op.”