De Scania V8 modellen zijn de favoriet van menig chauffeur, maar zo'n V8 is duurder, zwaarder en heeft meer brandstof nodig. Of toch niet? Wij reden de Scania R590 op onze testroute en kwamen terug met een spectaculair laag verbruik.
De R590 is de tweede V8 in het leveringsprogramma. Dat begint nu bij 530, en boven de 590 zijn er nog de 650 en de 770 pk uitvoeringen. De baby blauwe R590 die wij mee kregen op onze testroute is een weinig spectaculaire truck om te zien. Met de R-Highline cabine ziet hij er uit als de eerste beste vloot auto, vooral zonder zonneklep. Onder de cabine staat echter de nieuwste V8 met onder meer dubbele AdBlue injectie. Scania werkt zonder EGR, maar met deze SCR techniek heeft deze V8 wel wat meer AdBlue nodig dan gebruikelijk. Toch valt dat met 8,1 procent van de verbruikte brandstof nog mee.
Met onze geladen Pacton testoplegger weegt het hele span net geen 40 ton, en daarmee reden we via Maastricht de Ardennen in. Zoals altijd meten we drie trajecten. Binnendoor- en stadsverkeer, vlakke snelweg kilometers en het echt zware gedeelte in de Ardennen. Het verbruik is daarbij spectaculair, met name op het vlakke gedeelte. Dat is belangrijk, want zeg nou zelf, Europa is overwegend vlak. Het lage verbruik is mede de verdienste van de nieuwe overdrive versnellingsbak van Scania en de slimme schakelstrategie. ">En hoe zuinig die Scania dan echt was? Dat lees je hier!