Scania R770 8x2 voor Menten Hilkens

Nieuws
31-01-2022 | Door Iep van der Meer

Metaalhandel en recyclingbedrijf Menten Hilkens nam deze een Scania R770 8x2 haakarmauto in gebruik. De stoere vier asser wordt ingezet voor het vervoer van containers met metalen voor recycling.

Mededirecteur Olaf Hilkens koos voor het V8 topmodel van Scania om de vaste chauffeur te belonen voor zijn werk. ,,Maar wat ook meetelt is dat we uitstekende ervaringen hebben met de V8 modellen van Scania'' aldus Olaf. Het bedrijf heeft drie trucks en dat zijn nu allemaal Scania V8 trucks. 

Eigenlijk ging het om een Scania R660. Dat het uiteindelijk toch het topmodel werd, kwam omdat Hilkens van te voren een bedrag in zijn hoofd had wat het ongeveer mocht kosten. “Dat komt niet op de laatste euro maar dat is de ruimte waarmee ik de onderhandeling in ga. De chauffeur heeft ook zijn wensen en dan wordt het een kwestie van uitruilen van wat er binnen mijn streefbedrag haalbaar is. De chauffeur had wel aangegeven dat hij liever een dik aangeklede truck had met een iets kleinere motor dan een kale auto met heel veel pk’s. Toen ik er met Scania uit was, ben ik naar hem terug gegaan. “Alles zit er op en eraan maar het is toch wat beperkter geworden’ zei ik. En toen ik dat gezicht zag betrekken, vertelde ik hem dat hij het ‘maar’ met 770 pk moest doen omdat er geen dikkere motor bestaat. Daarna is onze chauffeur nog maanden bezig geweest om de hele look en feel in orde te krijgen. Het resultaat is een nette auto met een stoere uitstraling die past bij ons bedrijf.”

R770 of 770R?

Scania is met de type aanduiding een beetje onnavolgbaar momenteel want de bij de S- modellen en bij de Super modellen staat het vermogen tegenwoordig voor de letter in de grille. Ook bij de elektrische trucks is dat het geval. Bij de R modellen die niet onder in 'Super' generatie passen zoals deze V8 blijft de letter echter vóór het vermogen staan We hebben hier dan ook te maken met een R770.

Rondom luchtgeveerd

De nieuwe Scania Highline R770 is met zijn asconfiguratie helemaal toegesneden op het afzetwerk. De rondom luchtgeveerde truck heeft een negen tons vooras, een gestuurde voorloopas en een dubbellucht hefbare maar niet sturende achteras. Dit triplestel is goed voor 27 ton wat samen met de vooras op een GVW van 36 ton uitkomt. “Die 36 ton is heel belangrijk want een auto in het schroot zit zo aan zijn maximum laadvermogen. Daarbij is de truck zelf met zijn robuuste chassis met een innerliner en vier assen natuurlijk ook niet de lichtste. De zware configuratie is bijna een must in ons werk. Want als je een geladen 40 kuubs afzetbak op de auto trekt, komt al dat gewicht, zij het kortstondig, op de achterste as. En dat niet één keer maar vele malen per dag en dat jarenlang. Daar heeft zich bij ons de robuustheid van de Scania bij onze andere auto’s wel bewezen. Dus gaan we ervan uit dat deze nieuwe dat ook goed aan kan.”

Terberg afzetsysteem

De afzetinstallatie is een 25 tons knikbaar haakarm systeem van Terberg. “Dat is absoluut een kostbare oplossing maar heeft alles te maken met de service die wij willen leveren. Met deze arm kunnen wij zowel zes meter als vier meter bakken goed handelen en dat is voor sommige van onze klanten cruciaal. De haakarm heeft verder het voordeel boven een kabelsysteem dat het op- en afzetten veel sneller gaat.” De Scania zelf is verder compleet uitgerust met een retarder, ACC, camera’s rondom, een King of the Roadpakket en voldoende aankleding. “Maar zeker zo belangrijk voor ons is de standaard aslastindicator van Scania dat dankzij de luchtvering op alle assen werkt. Dat werkt tot op 100 kilo nauwkeurig en daarmee kunnen wij direct bij de klant zien of we wel of niet binnen de wettelijke gewichten blijven.”

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
23-11-2017
Swinkels_1_pers_2017-1400.jpg

Swinkels Recycling zweert bij Scania V8

Sjeng Swinkels van Swinkels Recycling in Heerlen is een echte V8 liefhebber. “Als er geen dikke V8 in staat, heb…
Nieuws
30-12-2020
134241814_3601243043289676_8792047630442972975_n.jpg

Scania met een meter langere cabine voor Riwald

Riwald Recycling in Almelo heeft een nieuwe Scania S V8 in gebruik genomen met een door Vlastuin Truckopbouw…
Nieuws
18-08-2021
Eef_2-1400.jpg

Schroot rijden met Eef Verhaag bij Riwald Recycling

Eef Verhaag rijdt schroot voor Riwald Recycling. BIGtruck ging een dag met haar op pad en was onder…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.