Op een moment dat volgens het merk de order intake groter is dan ooit, is de laatste Scania van de vorige generatie in Zwolle van de band gerold. Het betrof een G410.
Deze truckgeneratie was sinds 2005 in productie. In 2016 introduceerde Scania de NGS-trucks, die we nu allemaal wel kennen. Maar de fabriek in Zwolle, die werkzaam is voor zo'n beetje de hele wereld, had de handen nog vol aan bestellingen van het oude model. Nu de fabriek wordt omgezet om de nieuwe te kunnen bouwen, moet ook gepland worden wanneer de 2037 trucks voor defensie gemaakt gaan worden. De productie daarvan begint komend najaar. Dit zijn dan lesvoertuigen. Volgens jaar kunnen dan de overige bijna 2000 trucks geproduceerd gaan worden.
Meer dan ooit
Scania verwacht het verbeken van de eigen productierecords voort te zetten. In 2017 werden er 91.000 Scania's gebouwd, maar algemeen directeur Janko van der Baan rapporteerde dat er in het eerste kwartaal van 2018 een stijging van de order intake plaats heeft van 20 tot 25%. Van der Baan verwacht daarom dat Scania in 2018 voor het eerst in haar geschiedenis de 100.000 verkochte en geproduceerde trucks zal overtreffen. Maar, voegde Van der Baan toe, dan is het wel te hopen dat de toeleveranciers het tempo kunnen bijbenen. Hij signaleert dat onderdelen soms te laat geleverd worden en dat de hele productieketen in Europa onder grote druk staat, als gevolg van gestegen vraag naar vrachtwagens.