Voor het eerst in twintig jaar heeft De Wit Hillegom weer Scania trucks gekocht. Na een overname waren er een paar Scania's in de vloot terecht gekomen en de resultaten van die trucks smaakten naar meer. De keuze viel op Scania's van het type S450 Highline waarvan er tien stuks werden besteld.
De Wit Transport uit Hillegom is een van de grotere Frankrijk-specialisten die ons land kent. Het bedrijf rijdt groepage en geconditioneerd met bloemen op dit land en komt daarbij ook in noord Spanje en Italië. “Ik geef Scania een serieuze kans,” meent De Wit. “Uiteindelijk gaat het behalve om het brandstofverbruik om de TCO. Dat is mij allemaal voorgerekend door de Scania-organisatie, dus ik ben er wel nieuwsgierig naar hoe dat in de praktijk uitpakt. Maar dan vind ik wel dat je een échte proef moet doen. Met slechts één of twee voertuigen is dat op onze totale vloot van 170 trucks te weinig om er iets zinnigs van te kunnen zeggen. Dus hebben we besloten er 10 neer te zetten. Dan kunnen we tenminste ook wat meten.”
Daarnaast denkt De Wit met de grote S-cabines ook iets voor zijn chauffeurs te doen. “We hebben weliswaar geen moeite om personeel te vinden. Met ons soort werk is het een beetje zo dat je óf er helemaal niets mee hebt, óf het helemaal geweldig vindt. Daar tussen zit weinig. Bij ons zijn de jongens wel de hele week weg met een behoorlijk aantal adressen, en dan zijn chauffeurs, zeg maar, blij verrast als ze met dit materieel op pad mogen. Als grote vervoerder gaan we niet het hele boekje aan opties aanvinken. Maar we doen wel goede stoelen, een koelkast en omdat we ook wel dubbelbemand rijden, een standairco. Verder is de Scania van huis uit al zeer compleet.”
De Wit besteedt veel aandacht aan training en opleiding van de chauffeurs. “Wij hebben een eigen trainer die elke week twee jongens bijschoolt”, legt De Wit uit. Uiteraard gaan we ook gebruik maken van de rijtrainingen die Scania zelf heeft. Want alleen dan kunnen onze chauffeurs er het beste uithalen. Dat willen we met elk voertuig. Bij onze eigen trainingen gaat het daarom niet alleen om brandstof maar zeker ook om veilig rijden. Het comfort en het rijgemak van de huidige generatie trucks is zo enorm groot dat mij dat wel eens zorgen baart. En dat is niet alleen omdat trucks steeds meer kunnen en je steeds meer moet weten om er goed mee om te kunnen gaan. Wij hebben heel veel afleveradressen op tijd en dat kan ook de nodige spanningen opleveren. Kijk, onze chauffeurs zijn ingehuurd om te rijden. Dan moeten die dat ook veilig en verantwoord kunnen doen. Dus willen we geen halsbrekende toeren onderweg om maar bij een klant te komen, want tegenwoordig kun je amper meer iets ‘terugrijden’. Als er een keer een probleem ontstaat met een tijdvenster, bellen wij liever vanaf de basis met de klant om hem vooraf te informeren. Dan houden we onze jongens uit de wind en kunnen die zich concentreren op wat zij moeten doen: netjes rijden.”