C. Groenenboom Transport BV uit Ridderkerk heeft zes nieuwe Scania's aan de vloot toegevoegd. Vier R450 6x2 trekkers, een R490 bakwagen en een R520 bakwagen voor LZV inzet.
“Groenenboom is een echt familiebedrijf”, vertelt Kees Groenenboom. “Van oudsher proberen wij binnen een bepaalde bandbreedte zo veel mogelijk rekening te houden met de wensen van onze chauffeurs. Misschien dat daarom het grootste deel van ons wagenpark uit Scania’s bestaat. Wij vervoeren hoofdzakelijk zeecontainers, maar doen ook veel zwaar en buitenmaats werk voor de industrie.”
De vier R 450 Topline trekkers kocht Groenenboom geheel met het oog op de zeer goede brandstofverbruikscijfers van de SCR-only motor. “Dat zijn de auto’s waarmee wij in het transport van zeecontainers zitten en daar telt een goed verbruik natuurlijk zwaar. Wat dat betreft vind ik de Scania Ecoroll+ een goede vinding, omdat alle beetjes helpen. Wij hebben dat zelfs nog extra onderstreept door te kiezen voor de nieuwe Scania vrijloop retarder. Zo combineren we extra veiligheid met een nóg beter verbruik.”
Bij de aanschaf van de vier assige R490 bakwagen keek Groenenboom vooral naar een goede overall inzetbaarheid. “Wij hebben geregeld werk in de petrochemische industrie. Zo vervoeren en plaatsen wij pompunits. Die kan de chauffeur met de 78 ton/meter Palfinger kraan zelf op zijn plek zetten. Dankzij de tot 18 meter uitschuifbare mast komt hij overal. Die auto hebben we laten voorzien van vier stempels in de lengterichting en twee op de voorbumper. Met een ballastgewicht op de bak, kan hij ook voor over de cabine heen bijna de hele capaciteit van de kraan benutten. Omdat we daarmee dus best zwaar gaan, mocht er een iets sterkere motor in.”
Bij de keuze voor de R520 Topline heeft zeker ook de emotie van de prachtige techniek van de V8 meegespeeld. “Dat hebben we ook voor de chauffeur gedaan die er op rijdt. We zetten de auto in als LZV met 3 Teu. De bakwagen hebben we af-fabriek laten ombouwen tot vier asser waarbij de voorste en de achterste as van het triplestel meesturen. Zo houdt je ook met een LZV de optimale wendbaarheid. Natuurlijk is zo’n V8 wat duurder. Maar hij gaat ook heel lang mee en houdt goed zijn waarde. Dus onderaan de streep een goede investering.”
Of het nu emotie of de keuze voor optimale werkomstandigheden is, in ieder geval zijn alle voertuigen rijkelijk uitgerust. Groenenboom koos voor alle auto’s dubbel glas en een premiumpakket met onder meer de luxe met leer beklede chauffeursstoel, ijskast en de premium multimedia geluidsinstallatie met navigatie, en vier verstralers in de zonneklep.
“Wat ons als merk bijzonder bevalt aan Scania is de goede uitstraling en de perfecte relatie met de dealer. Als transportonderneming koop je niet alleen een auto, je kiest net zo goed voor de organisatie erachter. En dan is er nog de ingebouwde veiligheid. Natuurlijk zijn tegenwoordig zaken als AEB en LDW verplicht op nieuwe voertuigen. Maar Scania voert bijvoorbeeld al sinds mensenheugenis een stalen dak. Omdat onze chauffeurs (bij Groenenboom is dat m/v) bijna elke dag onder een containerkraan staan vind ik dat toch een prettig idee.”