Claessen Stone and Garden uit het Limburgse Nuth heeft met een Scania S500 met midliftas een primeur. Het is namelijk de eerste Scania van het nieuwe model met zo'n 17,5 inch voorloopas.
Claessen levert vooral natuursteen, keramische terrastegels, graszoden en tuinproducten aan groothandels. “Wij hebben vijf auto’s rijden, drie trekkers en twee bakwagens. Daarmee leveren wij onze producten uit en halen in containers vanuit de Antwerpse haven onze nieuwe voorraad. Want de meeste natuursteen komt toch van overzee.” Aangezien het om zware lading gaat is de midliftas ideaal om de aslasten binnen de legale perken te houden. Vooral binnen Nederland komt de extra as van pas, gezien de hogere toegelaten totaalgewichten in ons land.
De voorloopas met de kleinere wielen voegt 500 kilo toe aan het trekkerchassis maar dat is ruim 600 kilo lichter dan een volwaardige voorloopas. Bij de aanschaf van de NGS S 500 keek Claessen niet op een enkel vinkje meer of minder bij de order. “Onze trucks zijn het visitekaartje bij onze klanten. Dus wilde ik hem aan de buitenkant helemaal af hebben met lichtmetalen Alcoa Durabright velgen en sideskirts. En in de cabine heb ik gewoon alles besteld wat er te koop is. Dus onder meer met het Driverpakket en het Comfortpakket. Dat doe ik bewust omdat het heel moeilijk is om aan goede Nederlandse chauffeurs te komen terwijl wij toch heel afwisselend werk bieden. Geen dag is bij ons hetzelfde. Gelukkig heb ik heel weinig verloop in de ploeg die nu voor mij rijdt. Dan zet ik daar graag een luxe met leer beklede chauffeursstoel, een lederen stuurwiel en het prachtige 7 inch kleuren infotainment scherm tegenover. Verder is de nieuwe cabine natuurlijk standaard al een plaatje. Ik denk niet dat mijn chauffeurs kunnen klagen met de vlakke vloer en het hele brede bed. De auto stuurt bovendien messcherp en ligt mooi rustig op de weg dankzij de langere wielbasis. Ook het zicht is verbeterd en dat vind ik een veilig idee want wij komen overal: van groothandel tot particulier.”