Scania stopt met de 530 pk sterke V8

Nieuws
24-03-2025 | Door Iep van der Meer

Bij Scania had je de keuze voor een 530 pk sterke V8. Best raar eigenlijk, want de zes- cilinder Super motor is ook leverbaar met 560 pk. Scania maakt helpt je nu bij de keuze door te stoppen met de 530 pk V8 motor. Het instapmodel van de V8 is voortaan dus de 590.

Het is eigenlijk wel een logische keuze, want waarom zou je kiezen voor een V8 motor als je ook voor de efficiëntere, lichtere en goedkopere Super krachtbron kunt kiezen? Het maximale koppel van de 560 pk sterke Super krachtbron is 2800 Nm, net zo veel als dat van de 530 pk sterke V8 motor, Ook dat is geen reden om voor de V8 te kiezen dus. 

Beleving

De enige echte reden om een V8 te kiezen voor relatief licht werk dat je ook met een zes- cilinder kunt doen is de beleving. Zo'n V8 machine loopt natuurlijk prachtig en voor veel chauffeurs is dat toch genieten. Toch maakt Scania nu de keuze om te stoppen met de lichtste V8. Dat doet het merk vooral vanwege de uitstoot. Truckfabrikanten moeten de CO2 uitstoot van de door hun geproduceerde trucks reduceren en dan telt dit ook mee. Het niet halen van de uitstoot doelen die door de EU zijn opgelegd kunnen leiden tot enorme boetes vanuit Brussel en dat moet voorkomen worden.

590 is het nieuwe instapmodel van de V8

Voortaan is de lichtste V8 dus de 590 pk uitvoering. Een motor met een maximaal koppel van 3050 Nm voor het zwaardere werk. Voor de klant is de keuze nu dus duurzaam en efficienter rijden met de 560 pk sterke Super aandrijflijn of nog meer vermogen (en beleving) met de 590 pk sterke V8. Of je moet er nog net eentje op de kop kunnen tikken bij je dealer!  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
15-05-2025
F-16 landingsgestel van DAF Special Products

Wat DAF betekende voor de F16 straaljager

In het DAF museum staat een landingsgestel van een F16 straaljager. Dat lijkt een vreemde eend in de bijt maar…
Nieuws
15-05-2025
Truckstop USA (960 x 720)

USA: geen chauffeur als je geen Engels spreekt

President Trump heeft een verordening getekend die chauffeurs verplicht Engels te spreken.
Nieuws
15-05-2025
Australasia-truck-of-the-year-2025-4

FH16 780 Truck of the Year in Australië

De Volvo FH16 780 is uitgeroepen tot 'International Truck of the Year Australasia'. Dat is een uitbreiding van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.