Scania Super 11: Eerste rij-indruk!

Nieuws
25-06-2025 | Door Iep van der Meer

Oude tijden herleven bij Scania want dit merk komt met een nieuwe 11 liter motor; de Super 11. Deze nieuwe krachtbron is gebaseerd op de bekende Super 13 liter motor, maar dan met een cilinder minder. Een vijfpitter dus, maar wat merk je daar van als chauffeur?

De Super 11 zoals ze hem noemen bij Scania heeft in de basis het zelfde blok, maar dan met een cilinder minder. Bij het ontwikkelen van de 13 liter Super motor werd al rekening gehouden met deze kleinere versie en zo’n 60% van de onderdelen is dan ook identiek. 25% van de onderdelen is aangepast en 15% is echt nieuw. Het inkorten van het blok en een cilinder minder zorgt voor 85 kilo minder gewicht. Interessant voor bijvoorbeeld tankvervoerders.

Variabele kleptiming

Een vijf- cilinder motor loopt van zich zelf wat minder regelmatig dan een zes- cilinder. Reden voor Scania om balansassen toe te passen, om zo trillingen te voorkomen. Verder wordt er gespeeld met de brandstof injectie. Sommige cilinders krijgen wat meer- of minder. Ook dat helpt voor een meer regelmatige loop. Verder wordt er variabele kleptiming toegepast. Een techniek die tot nu toe alleen bij personenauto’s werd gebruikt. Dankzij die variabele kleptiming is de werking van de motorrem ook effectiever. Er zijn twee keuzes, namelijk met 230 of 344 kW. Dat is fors meer per liter cilinderinhoud dan bij de 13 liter versie.

Minder AdBlue verbruik

Een andere nieuwe techniek die Scania toepast is dat de eerste AdBlue inspuiting vlak achter de turbo plaatsvindt. Daar zijn de uitlaatgassen heter dan als je dat verderop doet, zoals bij de 13 liter. Daardoor werkt de AdBlue effectiever en heb je er minder van nodig. De non- EGR motor gebruikt zo’n 10% AdBlue ten opzichte van het dieselverbruik. Dat is 2% minder dan de 13 liter.

Voor relatief licht werk

De nieuwe 11 liter motor is leverbaar met 350, 390 of 430 pk met maximaal 2200 Nm aan koppel. Daarmee overlapt de 11 liter de 13 liter Super motor, want die begint bij 420 pk. Scania denkt vooral klanten te bedienen met de 11 liter motor voor wie gewicht belangrijk is. Verder komt de vijf- cilinder Super motor vooral tot zijn recht in relatief licht werk, zeg maar tussen de 15 en 25 ton totaalgewicht. In dat segment is de 11 liter motor aantoonbaar zuiniger.

En hoe dat rijdt?

Scania had in Zweden een aantal testvoertuigen klaar staan voor ons om zelf te testen hoe dat nou rijdt, zo’n vijfpitter. En ja, het klinkt anders, maar niet minder of zo. Het kan aan mij liggen, maar het klinkt zelfs indrukwekkender dan de zes- cilinder. Accelereren doet de 11 liter gewoon uitstekend, en ook tijdens de hellingproef op het democenter klinkt- en voelt het allemaal vertrouwd aan. Wel merk je dat er in de lagere toerentallen wat minder vermogen in huis is dan bij de 13 liter. De werking van de motorrem is ronduit indrukwekkend, zeker voor een 11 liter. Volgende maand lees je onze uitgebreide rij- impressie in BIGtruck!

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
26-06-2025
De Quick (3)-1400

Broshuis voor De Quick Stabroek

De Quick Transport uit het Belgische Stabroek is een jong dynamisch bedrijf, gespecialiseerd in uitzonderlijk transport.…
Nieuws
25-06-2025
Aarnoutse1 (960 x 720)

Lekker plat, de Scania V8 van Aarnoutse

Aarnoutse Transport uit Zeeuws-Vlaanderen zet een mooie Scania V8 in voor speciaal transport
Nieuws
25-06-2025
Arapahoe1 (960 x 515)

Oeps, 1,3 miljoen Euro aan lading kwijt

Dieven in Amerika gingen er op een parkeerplaats met 1,3 miljoen Euro aan lading vandoor.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.